De echte winter ervaren in betoverend Zweeds Lapland

De echte winter ervaren in betoverend Zweeds Lapland | / Zweden

Op uitnodiging van Voigt Travel mag ik mee om Zweeds Lapland te ontdekken, een gedeelte van Lapland dat nog niet erg aan toeristen gewend is zoals in Fins Lapland. We gaan het ontdekken, op naar Kiruna!

Met het vliegtuig naar Kiruna

Transavia vliegt nu voor het eerst van Schiphol naar Kiruna, wel met 1 tussenstop. Een bijzondere gelegenheid en dus krijgen we aan boord van het vliegtuig een overheerlijke Hollandse stroopwafel om het te vieren. Bij aankomst staat de champagne ook klaar en is het wachten op onze bagage.

Vlucht van Amsterdam naar Kiruna

Vlucht van Amsterdam naar Kiruna, Zweeds Lapland

Al grappend zeg ik nog ‘dan zal je zien, dan komt mijn bagage niet aan!’ en het was alsof ik erom vroeg; inderdaad… mijn bagage lag niet op de band. Helaas zaten er spullen in die ik niet kon missen, zoals de batterijen van mijn spiksplinternieuwe drone! Dus op het vliegveld een melding gemaakt maar het was natuurlijk te verwachten dat mijn tas niet binnen 3 dagen in Kiruna kon arriveren. Gelukkig kon ik even snel met iemand mee naar het stadje om de nodige spullen te halen. Daarna gaan we snel door, want we moeten niet vergeten dat het een prachtig avontuur gaat worden!

Marloes in Lapland (Noord-Zweden)

Aangekomen in Kiruna, Zweden

Icehotel van Jukkasjärvi

Allereerst brengen we een bezoek aan het Icehotel. Het ijshotel is ‘ijsachtig’ mooi. Bij binnenkomst valt de hoeveelheid kunst al op. Mooie vormen en uitgebikte kunst komt je tegemoet. Bijzonder hoe elke kunstenaar een eigen kamer krijgt om te sculpten, zij komen uit allerlei landen.

Bezoek aan het IJshotel in Zweden

Bezoek aan het IJshotel in Jukkasjärvi, Zweden

In het ijshotel, Icehotel in Jukkasjärvi

In het ijshotel –  Icehotel in Jukkasjärvi

Een van onze gidsen laat ons vol trots haar werk zien. De kamers zijn er ook om een overnachting in te doen, een hele aparte en bijzondere ervaring, maar ook erg koud. We komen langs een prachtige abdij waar ook getrouwd kan worden! Hoe bijzonder moet dat zijn?!

Prachtige abdij in het ijshotel

Buiten staat er nog een gebouw, maar deze is van buiten niet van ijs, maar van binnen. Dit ijshotel kan dus ook in de zomer bezocht worden. Volgens de gids een hele bijzondere ervaring. Je staat in de kou, maar de zon komt van het groene buiten naar het ijzige binnen. Ook staat hier een ijsbar waar je in alle kou en pracht een drankje kan doen.

Kamer in het ijshotel

De kaarsen branden in het ijshotel

Ook biedt het ijshotel de mogelijkheid om een stukje zelf te sculpten. Bijzonder hoe makkelijk je eigenlijk door het ijs kan bikken.

Abisko, het gebied om het noorderlicht te spotten?

Na een dag in de kou gaan we dineren in Abisko. Een gebied waar je moet wezen wanneer je het noorderlicht wilt spotten! Er wordt enthousiast vertelt dat dit wereldwijd het gebied is waar je moet wezen en er wordt met percentages van 80-90% kans gesproken, dat wanneer je hier 3 dagen verblijft je kans hebt om het noorderlicht te spotten. Dit komt doordat het gebied door bergen omringd wordt, waardoor de bewolking zich vaak niet laat zien. Eerst zien dan geloven… Het diner wordt van woorden wel omgezet in daden en we hebben heerlijk gegeten!

Winter wonderland

Abisko National Park

De volgende dag gaan we richting het Abisko National Park. Hier worden we rondgeleid door de Amerikaan Chad die met veel plezier vertelt over Abisko. Natuurlijk vertelt ook hij dat dit het gebied is om het Noorderlicht te spotten. We wandelen rond en zien de prachtig bevroren watervallen en de besneeuwde bomen. Dit Park is een van de bekendste parken van Zweden. Zeker een bezoekje waard dus.

Een echt Zweedse Sami lunch

We zijn door de kou wel toe aan een lekkere warme hap en er is iets bijzonders voor ons geregeld. We mogen eten bij de Sami en lopen door het Abisko National Park naar de Sami toe, die ons gaan laten proeven wat zij in petto hebben. 2 Sami vrouwen hebben een maaltijd voor ons bereid dat bestaat uit vissoep, bessensap, warme koffie of thee en een heerlijk stuk chocolade.

2 Sami vrouwen hebben een maaltijd voor ons bereid

De vissoep proeft goed en ondertussen bevriest mijn drinken. We luisteren naar de Sami verhalen en genieten van de omgeving. Het is bijzonder om te horen hoe de Sami zich staande probeert te houden in de hedendaagse maatschappij. Het is mooi om te zien hoe trots ze zijn op hun Sami volk.

Sami vrouwen, Zweeds Lapland

Sami vrouwen in Zweeds Lapland

Noorderlicht spotten

Het Noorderlicht is overal te spotten, wanneer je een heldere donkere nacht hebt. Zo zijn we bij ons hotel even de heuvel opgelopen en hebben we hoop om iets te spotten. In onze thermopakken de heuvel op, statieven in de hand, waggelen we letterlijk de berg op. Soms zak je even tot je knieën door de sneeuw, maar je wilt maar 1 ding: het noorderlicht spotten! We kijken omhoog en zien een klein groen streepje heen en weer flikkeren, mijn hartslag gaat omhoog! Daar is het dan: het noorderlicht!! Het kleine groene streepje gaat weer weg, maar de hoop blijft. Op de berg foto’s gemaakt en jawel daar verschijnt dan toch het prachtige groen op de foto!

Het noorderlicht gespot!!

Huskytocht

De volgende dag gaan we ons echt één laten voelen met de natuur. Er staat namelijk een huskytocht te wachten, hier heb ik echt heel veel zin in! We mogen zelf de honden teugelen en de husky’s popelen om te mogen rennen. Eerst willen ze flink geknuffeld worden, kom maar op!

Even knuffelen met die lieve en prachtige husky's

Even knuffelen met die lieve en prachtige husky’s

De honden zijn geteugeld en we zitten in de slee. Daar gaan we! De honden worden stil, de sneeuw raast langs de slee en de kou langs je wangen… je kijkt om je heen en je bevindt je in een waar ijsparadijs. Geniet tot in de puntjes van de tenen die toch langzaam lijken te bevriezen. De omgeving verwarmd je hart en je lacht, want wat is dit gaaf!

Onvergetelijke huskysafari

Bekijk hier de sfeervideo over de huskysafari

Noorderlicht safari

We gaan op pad na een heerlijke maaltijd om het noorderlicht te spotten in het prachtige Abisko National Park. Deze safari gaat per sneeuwscooter en we stappen achterin de slee. Helaas zien we al de bewolking en geef ik de hoop al een beetje op. Dan wordt er gevraagd of iemand achterop de sneeuwscooter zou willen; daar is namelijk nog plek. Ik ga hier graag op in en zit dan achterop de sneeuwscooter op jacht naar het noorderlicht.

Sneeuwscootersafari

Het is prachtig om in het donker door het gebied te scooteren en hoewel er alleen prachtige sterren te zien waren heb ik toch enorm genoten van deze tocht. Na afloop hebben we nog een heerlijk warm drankje gedronken in de schuilhut.

Tijd om naar huis te gaan

Helaas, aan al het goede komt een end, zo ook aan deze korte, maar prachtige reis! Zweeds Lapland is een aanrader, vooral als je niet van teveel toerisme houdt.

De temperaturen van rond de -20 graden Celcius zijn goed te doen, dit omdat je thermo kleding krijgt en je je kleed op deze omstandigheden. Laat je hier dus niet door weerhouden. Wanneer het ijs, de omgeving, de huskys en het noorderlicht samenkomen heb je een tijd beleefd die je nooit meer zal vergeten!

Zonsondergang in Kiruna

Bekijk de volledige reisvideo

Ook deze reis meemaken?

Wil je ook graag naar Lapland? Kijk dan op de site van Voigt Travel.

reporter Marloes
Deze blog is geschreven door:
Ik ben reporter Marloes, geboren in 1989. Als kleine meid met twee broers en lieve ouders was ik al veel buiten en kampeerden we al veel in de bossen en in het buitenland. Ik heb een enorme interesse in reizen en geniet van elke reis die ik maak!

Dit vind je misschien ook leuk: