Zweden

Fietsvakantie in Zweden, heel dichtbij de stilte van de natuur!

Fietsvakantie in Zweden!

Fietsvakantie… uhm, welk land dan?

We (reporter Bert en ik) hadden al snel duidelijk dat we wilden gaan fietsen, maar waar? Eerst bedachten we Nederland, vervolgens rees het idee om een gedeelte van de Santiago de Compostella te fietsen, maar dit was het voor ons gevoel net niet… Toen ineens kwam het idee om te gaan fietsen in Zweden, heerlijk afgelegen, wild kamperen en vooral ons midden in de natuur bevinden leek ons ideaal! Plannen gemaakt, fietsen gereed gemaakt, geoefend en toen kon de reis beginnen!

Dag 1 – 24 september 2015 – km stand: 14,3km

We rijden met de auto met uiteraard onze  fietsen achterop naar Frederikshaven. In Frederikshaven aangekomen zetten we de auto neer op een lang parkeren parkeerplaats. Dan gaat het voor ons gevoel echt beginnen. We laden de fietsen van de rekken en bepakken onze fietsen. Hebben we alles? Ja? Dan kunnen we gaan! We stappen op de fiets en merken dat onze banden met alle bepakking vrij zacht zijn, toch maar even ergens de banden oppompen. Gelukkig hebben ze bij een informatiekiosk langs de kant van de weg wel een goede fietspomp te leen.

Dan fietsen we naar de boot die ons richting Göteborg zal brengen, het is erg leuk om op de fiets als eerst op een aparte strook te mogen staan, we zijn ook de enige de op de fiets de oversteek maken. Al gauw is er interesse en de vragen waar we vandaan komen, ik merk dat ik het spannend vind en ik merk dat het avontuur gaat gebeuren! En jawel, we mogen de boot op! Fietsen op de boot netjes op slot en alvast de plannen maken wat we het eerst gaan doen als we in Göteborg aankomen.

Reporter Bert op de boot richting Goteborg

Reporter Bert op de boot richting Göteborg

Gelukkig is het prachtig weer en zoeken we een plekje op het dek om van de zon te genieten.

Uitzicht op de boot

Eenmaal bij Göteborg aangekomen fietsen we en gaan we op zoek naar een camping. Het is duidelijk, het is een drukke stad en er zitten een aantal pittige klimmetjes bij! Onze benen zijn dit nog niet heel erg gewend, dus ze worden flink op de proef gesteld. Uiteindelijk een camping gevonden en we zetten de tent op. Vervolgens gaan we op zoek naar een trein station om een trein ticket te reserveren, we hebben bedacht om te gaan fietsen vanuit Karlstad (Varmland). Het treinstation uiteindelijk gevonden, het is en blijft onduidelijk of je moet reserveren voor de trein en het blijft onduidelijk in welke trein je wel je fiets mee mag nemen. Uiteindelijk wordt ons vertelt dat we morgen een ticket kunnen kopen en op tijd moeten zijn voor de trein, er zijn maar een aantal plekken voor de fiets en je betaalt hier ook toeslag voor.

We zijn blij dat we weten waar we aan toe zijn en gaan terug naar de camping en maken ons klaar voor de nacht en ons avontuur.

Camping Goteborg

Dag 2 – Trein naar Karlstad – Karlstad naar Deje – km stand: 54,4 km

Op tijd het bed uit om dik op tijd bij onze trein te zijn die ons naar Karlstad moet brengen. Eenmaal op het station is alles onder controle, wel spannend of dit wel echt de trein is waar de fiets in kan. De trein komt eraan en we zien direct dat de bagage van onze fiets af zal moeten, een klein smal deurtje is de instap en de fietsen moeten aan een rek hangen! Even stressen, maar uiteindelijk zijn we dan toch ingestapt met fiets en al.

Station Goteborg: Alles is onder controle!

Station Göteborg: Alles is onder controle!

Fietsen hangend in de trein

De smalle deuren van de trein

Eenmaal in Karlstad gezocht wat een leuke fietsroute zou zijn, dus eerst langs een toeristinfo kantoor. En wat blijkt, er loopt een mooie fietsroute naar boven door het Varmland. Dus de keuze is snel gemaakt, we zullen deze route gaan volgen. Op naar het startpunt!

Startpunt in Karlstad van de fietsroute

De fietsroute die we zullen volgen

Klaralvs Banan

Het fietspad rijdt heerlijk door en we kunnen lekker doortrappen en genieten van de omgeving die nog vrij vlak is. Na een paar km’s gefietst te hebben wordt het donker en zoeken we een plek voor de nacht. Gelukkig is er in Zweden de mogelijkheid om wild te kamperen en we gaan dus ook op zoek naar een rustige plek voor de nacht. We fietsen een bospad in en komen al snel op een mooi plekje waar een tent prima kan staan. We besluiten dat dit onze plek voor de nacht wordt.

Onze plek voor de nacht

Kampeerplek met prachtig uitzicht

Dan wordt het zaak om eten te koken en wellicht wat hout te sprokkelen. Helaas is het hout allemaal vochtig, maar toch is het in de avond gelukt om een klein vuurtje te maken. Dan tijd om de tent in te kruipen en jezelf in te wikkelen in de slaapzak en de extra zak voor de koude nachten.

Het kampvuur in de avond

Dag 3 – Deje naar Byn – km stand: 131.4km

Ik word wakker na een goede nachtrust en ik ben erg benieuwd hoe het buiten is. Ik open de tent en ik sta verstelt! Snel in pyjama eruit en de camera mee, want dit moet vastgelegd worden! Snel roep ik reporter Bert die vervolgens ook zijn tent uitsjokt en vol verwondering om zich heen kijkt. Daarna brrrrr snel weer terug de tent in en warmere kleding aantrekken!

"Wakker worden!" "Het is hier prachtig!"

“Wakker worden!” “Het is hier prachtig!”

Het ontbijt zit erin en we pakken onze spullen weer in, tijd om verder te gaan en door het bewegen worden we snel genoeg wel weer warm!

Nieuwe dag, nieuwe km's! Warm worden we vanzelf!

Nieuwe dag, nieuwe km’s! Warm worden we vanzelf!

De route is goed te volgen en staat goed aangegeven met borden. In het begin was het fietspad makkelijk te fietsen, later wordt het iets uitdagender. Vandaag schijnt de zon en vervolgen we de route, het is prachtig en het is heerlijk om op deze manier het land te verkennen.

Een stop om foto's te maken

Een stop om foto’s te maken

De fietsroute is gemakkelijk te volgen

Uitzicht onderweg

De fietsroute gaat over op gravel

Verder verloopt deze dag rustig (en buitengewoon prachtig) en vinden we uiteindelijk na lang zoeken een plek om te slapen. Dit keer op een camping, maar de camping was niet open! Maar het was ook te laat om verder te zoeken, dus de tent opgezet en gegeten.

Dag 4 – Byn naar Sysslebäck – km stand: 194,2 km

Op een gegeven moment is de route afgelopen, of het deze dag was of gisteren weet ik niet meer zo goed. We zijn daarna in ieder geval ons eigen weg gegaan. Deze dag staat mij bij dat het klimmen is begonnen! De route blijft soms maar stijgen en wanneer je mentaal denkt dat het ‘einde’ van de klim in zicht is, wordt je toch weer verrast met nog een klein mentaal oppeppertje. Toch was dit ook een mooi stukje fietsen.

"fietsvakantie is leuk hoor! Zelfs met klimmetjes..."

“fietsvakantie is leuk hoor! Zelfs met klimmetjes…”

Onderweg worden we veelal geleid door de bomen, zij maken onze route stil en verlaten! Heerlijk, precies zoals we het wilden.

De bomen leiden ons de weg

Ook vandaag wordt er na een flinke rit wild gekampeerd. Dit keer was het erg bijzonder! We slaan een bospad in en kijken of er de mogelijkheid is om de tent op te zetten. Ineens horen we enorm veel geluid alsof er een bulldozer door de bossen gaat… We kijken om en wat zien we voorbij razen?! Jawel! Een eland! Vol adrenaline kijken we ernaar en maken we een sprongetje van geluk! Want dat is toch wel iets wat je graag ziet wanneer je in Scandinavie bent! En gelukkig, we konden ons tentje hier prima kwijt.

Wildkamperen, nagenieten van de dag en de elanden!

Dag 5 – Sysslebäck naar Noorwegen Asnes – km stand: 252,4km

Wakker geworden na een koude nacht (tegen het vriespunt), maar toch moet je jezelf ook wel eens wassen, ook wanneer je wild kampeert en niet onder de mensen komt… Gelukkig is er een meertje, tijd om mezelf op te gaan frissen… koud is het zeker, mistig ook, dus gelukkig niemand die je kan zien. Dus snel het water in, het water uit, jezelf inzepen, er snel in en vervolgens snel eruit en je slaapzak weer in! Dit betekent wel een fris begin van de dag!

We vervolgen de dag uiteraard weer door in te pakken te ontbijten en te fietsen. Vandaag wederom veel geklommen. Het lijkt ons leuk om een stukje Noorwegen mee te pakken en dat is ook precies wat we gaan doen. Onderweg tussen de klimmetjes door tijd om even om ons heen te kijken en te genieten van de omgeving, want die blijft prachtig.

Uiteindelijk na een stuk fietsen zien we daar het bord, met onze bestemming van vandaag! Noorwegen, dit is een feestje, want het was weer veel klimmen vandaag!

Grens Noorwegen

Dan wordt het weer tijd om te zoeken naar een overnachtingsplek. Na veel heen en weer gefiets en weinig plekken om wild te kamperen volgen we een bordje camping. Eenmaal daar aangekomen treffen we een verlaten camping aan, maar wacht even! Volgens mij is er iemand in het huis dat er staat. We besluiten om aan te bellen… Een spontane vrouw doet open en geeft aan dat de camping gesloten is, zij is op dit moment in het huis van de eigenaar op vakantie, maar ze heeft er geen problemen mee als we gebruik maken van het sanitair en ze vraagt of we misschien gebruik willen maken van het boothuis bij het meer. We zijn verrast, ze leidt ons erheen en het is er werkelijk geweldig! Prachtig en waanzinnig. Blij te weten dat we vanavond een warme douche hebben heeft de vrouw nog een aangename verrassing. Ze heeft de jaccuzi die bij het huis staat aanstaan, maar zelf moet ze de kinderen even naar de voetbal brengen en we mogen er gebruik van maken als we willen… Nou, na een paar dagen fietsen en  wat spierpijn hier en daar laat je je dit geen twee keer zeggen! WAUW! Wat een uitzicht en wat is dat warme water HEERLIJK!

Uitzicht van het boothuis, teven onze overnachtingsplek

Jacuzzi met uitzicht

Nacht komt eraan...

Nacht komt eraan…

Eenmaal opgefrist, opgewarmd en vooral genietend van de omgeving is het tijd om de tent in te duiken, nachtrust zal ook naast dit alles goed doen!

Dag 6 – Asnes terug naar Zweden – km stand 300,7 km

Ook vandaag is wakker worden geen straf, rustig de spullen pakken en weer op weg, maar eerst nog even genieten van deze magisch mooie plek.

Onze plek bij het boothuis, spullen hebben de ruimte om te drogen na een wasje

Waanzinnig wakker worden in Asnes

We zijn weer op weg en het zal geen verrassing zijn, maar ook vandaag klimmen we weer wat af. Vandaag rustig aan weer terug richting Zweden. Tussendoor even een moment van kou en heel veel trek gehad, even aan een meer gezeten en hopen op wat warmte, uiteindelijk is fietsen de enige oplossing. Gelukkig verwarmde het lijf en daarmee het humeur ook weer op. Veel op gravel gereden, niemand tegen gekomen, helaas ook, na een eind fietsen, een wegafsluiting. Dit is een echte beuk in je maag, maar gelukkig wisten de wegwerkers wel raad en die gingen ons netjes voor en wezen ons de omleiding. Bedankt! Scheelt ons een heel ommetje!

Wegafsluiting

Het klimmen heeft ook zijn voordelen, je krijgt er prachtige uitzichten van. Naar beneden ga je hard, helaas gaf dit ook een breuk aan mijn lens van de camera, die waarschijnlijk door alle hobbels ergens tegen aan is gestoten! Gelukkig had ik een uv-filter erop, waardoor de echte lens niet beschadigd is geraakt!

We klimmen wat af, maar we houden de moed erin!

Prachtig uitzicht als beloning!

Na het holletje af, bereiken we onze bestemming van vandaag: Zweden. Het is dat er een piepklein bordje staat, anders was je er zonder te weten overheen gegaan.

Grens naar Zweden

Ook nu wordt het weer tijd voor een slaapplek, stukje doorfietsen nog en dan zien we een camping. We stoppen vandaag wat vroeger dan normaal, maar dat mag wel een keer!

Onze slaapplek voor de nacht

Uitzicht van onze slaapplek, tevens hebben we hier even gezwommen

In de avond wanneer je vroeg je bed in gaat heb je niet altijd zin om te slapen. Wij hadden het geluk dat we de ipad met Kung-Fu Panda hadden, deze hebben we dan ook vrijwel elke avond gezien, aangezien we geen andere film bij ons hadden… Welterusten!

Dag 7 – Zweden naar camping Lysvik – zo’n 65km gefietst

We gaan weer richting het Zuiden, de vraag is of we Göteborg gaan halen? Zodat we niet met de trein terug te hoeven. We komen na een stuk fietsen bij een plaatsje Torsby, waar we de mogelijkheid hebben om een heuse hamburger met friet te kopen! We vervolgen onze weg en komen uiteindelijk bij een camping in Lysvik, voor het eerst moeten betalen voor een overnachting! Wel waren we weer de enige op de camping.

Plaatsje om voedsel in te slaan!

Wederom een prachtig uitzicht

Camping Lysvik aan het water

De tent is onderhand mijn thuis

Dag 8 – Lysvik naar Borgvik – vandaag 105 km gefietst

Vandaag weer op pad, veel weilanden en het landschap veranderd. De heuvels worden minder en de fiets beweegt zich daardoor weer sneller voort. Ook wordt de omgeving weer bevolkter. We zijn bijna een snelweg op gefietst, maar gelukkig werden we gewaarschuwd, dit is namelijk heel erg gevaarlijk! Snel een fietspad op gegaan langs de E45, beetje saai, maar het is even niet anders… Uiteindelijk in Grums aangekomen na 92km, maar geen camping… we moeten door, het is te druk om een plaatsje te vinden voor de tent. Gelukkig hadden we wat hulplijnen in Nederland en daardoor een camping in Borgvik gevonden, na de laatste km’s te fietsen is de camping dicht. Na een belletje komt de camping eigenaar de boel openen en hebben we toch nog onze warme douche. Helaas zijn de winkels al dicht en de restaurants nog niet open… dat wordt het eten delen wat we hebben… dat is helaas niet veel!

Avondrood op de camping in Borgvik

Helaas, alles is dicht en geen restaurant open... Dat wordt een kommetje eten delen...

Helaas, alles is dicht en geen restaurant open… Dat wordt een kommetje eten delen…

Dag 9 – Borgvik naar Åmål

Vandaag rustig aan gedaan, middagje rust. We besluiten in Åmål te stoppen, goed te eten, onze route verder uit te stippelen (hoe gaan we terug en gaan we dat redden?) en even te winkelen. Het uitstippelen van de route is ingewikkeld, er lopen niet veel wegen en over de E45 is geen optie. De routes die ernaast lopen lijken lang en wellicht oninteressant. Uiteindelijk bij een VVV info gevraagd en onze route kunnen vervolgen. Maar eerst genieten van het mooie weer en de rust.

Onderweg naar Åmål

De wegen worden platter, ietwat saaier, maar bestemming komt in zicht!

Eten!

Dag 10 – Åmål naar Mellerud

Vandaag weer een klim voor de boeg, wel weer een mooie route, fijn na een paar dagen op asfalt te rijden op het vlakke land! Het was heerlijk om de afslag naar een rustige weg te kunnen nemen.

Van de drukke weg af...

Van de drukke weg af…

Onderweg komen we een klein supermarktje tegen: inkopen doen! En wat genieten we weer van de Mjolk!

Mjolk!

Ik noem het gebied waar we vandaag fietsen de Posbank van Zweden. Klimmen (21%), klimmen, klimmen en klimmen en… spieren op…. wandelen!

Spieren op, dus even wandelen naar boven...

Spieren op, dus even wandelen naar boven…

Na de klimmetjes en de holletjes af komen we nog bij een toeristisch punt, het Dalsland Kanal.

Uiteindelijk komen we op een camping, die wat drukker is aangezien we zuidelijker zitten. Reporter Bert kookt nog even wat eten, alhoewel we liever wat lekkerders hadden gezien na zo’n dag, maar je kan niet alles hebben!

Reporter Bert kookt nog even wat eten

Dag 11 – Mellerud richting Göteborg

Vandaag weer fietsen, maar dan een saaie weg, verstand op nul en gaan! Göteborg gaan we halen, maar als we van tevoren wisten dat dit zo’n saai weggetje was hadden we het achteraf niet gedaan. Toch nog wel hertjes onderweg tegengekomen, maar zoals de wegen op de foto zijn, zo waren ze de gehele dag…

Weg richting Goteborg

Reetjes onderweg

Onderweg de route bepalen via de Garmin

Camping gevonden, langs de weg, de vakantie op de fiets is voor mijn gevoel voorbij, het wordt drukker, de wegen saaier en morgen nog een dagje doorbeunen naar Göteborg.

Dag 12 – Terugkeer Göteborg – totaal rond de 700km afgelegd op de fiets

Laatste dag, dit staat mij bij als doorzetten, niet opgeven, en vooral auto’s en saai… Dus van deze dag niet veel foto’s behalve de lach wanneer we Göteborg bereikt hebben.

Pas op elanden!

"YES we zijn er!"

“YES we zijn er!”

Dag 13 + 14

Bij aankomst op dag 12 weer de camping opgezocht die we de eerste dag in Göteborg ook hadden, hier nog 2 dagen gestaan en de stad verkent. Dit is terug te lezen in reporter Bert zijn verslag.

Dag 15 – Hotel Gothia Towers

De laatste dag gaan we relaxt in een hotel, daar ben ik even (was er snel weer bovenop) ziek geworden door de vermoeidheid waarschijnlijk en alle indrukken. Toch is het heerlijk om op deze manier je vakantie af te sluiten! Wel een gek gezicht om in je kloffie met bepakking bij een chique hotel aan te komen.

Gearriveerd bij het hotel Gothia Towers

Gelukkig was het personeel erg geïnteresseerd in ons verhaal en gaven ze ons een warm welkom! Daarna weer tijd om naar de boot te gaan, terug naar huis, terug naar de auto en niet meer afhankelijk van de fiets en tent! Het was een heerlijk avontuur, waar ik nog steeds met vol vreugde aan terug denk!

Reisvideo over Zweden

Ook op fietsvakantie in Zweden?

Mocht jij dit ook willen op de fiets? En sommige dingen in mijn verslag niet duidelijk zijn of niet benoemd worden? Neem gerust contact met mij op via deze website!

1. Auteur

Ik ben reporter Marloes, geboren in 1989. Als kleine meid met twee broers en lieve ouders was ik al veel buiten en kampeerden we al veel in de bossen en in het buitenland. Ik heb een enorme interesse in reizen en geniet van elke reis die ik maak!