Avontuurlijke reis door Maleisië en Singapore

Auteur: / Categorie: Maleisië

In augustus 2014 hebben reporters Jesper en Martin samen met vrienden een rondreis gemaakt door Singapore en Maleisië, waarvoor de route globaal was uitgestippeld van tevoren, maar de hotels en vervoer nog niet geregeld waren, behalve het eerste hotel in Singapore en de reis van Amsterdam naar Singapore en terug. Een avontuurlijke reis waarbij wij kennis maakten met sfeervolle steden en prachtige nationale parken. Reis je met ons mee?

Singapore

We vlogen op Singapore, omdat dat tegen Maleisië aan ligt en je met de bus van Singapore naar Maleisië kunt. We wilden Singapore ook graag bezoeken, in de eerste plaats omdat een vriend van Martin er woont en die wilden we graag opzoeken. En in de tweede plaats natuurlijk omdat het een wereldstad is, die je gezien moet hebben, als je in de buurt bent geweest.

Singapore is een streng land met veel regels en dat merk je ook als je bij aankomst in de rij staat voor de douane. Dat ging echter allemaal prima nadat we een uur in de rij hadden gestaan. Wij hadden ons eerste hotel geboekt en gingen met de taxi naar ons hotel. We hadden een goedkoop hotel geboekt en dat bleek ook wel een beetje uit de buurt, waar we zaten. In de straten om het hotel heen waren allemaal eettentjes en winkelstalletjes op straat. Het leek een beetje op Chinatown, wat wij erg leuk vonden. Wat we van de vriend van Martin later begrepen, zaten we in 1 van de slechtere buurten van Singapore met ons hotel.

Rivier door de stad Singapore!

Kunst in het centrum van Singapore!

Eten, drinken en entertainment in Singapore

De eerste avond liepen we langs de terrassen waar mensen zaten te eten en zagen we diverse ‘vreemde’ etenswaren die in zuid-oost Azië genuttigd worden, zoals o.a. apenhersentjes, die ze aan tafel frituren en opeten. Wij hebben het qua eten toch op de voor ons wat bekendere ingrediënten gehouden.

Eten en drinken in Singapore!

Ook zijn er veel karaoke bars in Singapore. Wij wilden daar ook wel een keer een lekker nummertje zingen, maar de karaoke bar waar wij in terecht kwamen, was toch een iets ander concept, dan wat wij verwacht hadden. Het bleek te gaan om dames die liedjes zingen met een nummer op hun rok en de heren in de bankjes er tegenover laten de dames daarna aanschuiven en meedelen in de drankjes en hapjes om er een ‘gezellig’ avondje van te maken. Wij hebben dit tafereel gedurende 1 biertje aangezien en zijn toen vlot weer verder gegaan. Op naar onze volgende verbazing.

Genoeg leuke tentjes te vinden in het centrum!

Genoeg leuke tentjes te vinden in het centrum! – Reporter Jesper

De volgende dag zijn we de stad ingegaan en hebben we ’s avonds afgesproken met Martin’s vriend die ons wat dingen in de stad zou laten zien en waarmee we gezellig en lekker uit eten zijn geweest (Japans en als toetje in de rij staan voor een typisch Singaporees dessert.

Typisch Singaporees dessert!

Singapore view en uitzicht op Marina Bay Sands

Singapore view en uitzicht op Marina Bay Sands (Infinity Pool) in de avond!

Bezienswaardigheden in Singapore zijn o.a.:

– de Singapore River met zijn omgeving met barretjes, restaurants en winkels;
– Chinatown met een nightmarket en een aantal heel mooie tempels;
– Sentosa Island, wat een recreatief eiland is met stranden en attractieparken;
– Little India met diverse mooie tempels en heerlijke Indiase restaurants;
– Het koloniale centrum met diverse mooie gebouwen zoals het Raffles hotel.

Ook zijn er diverse rooftop bars waar je wel vaak netjes gekleed naar binnen kunt. Wanneer je slippers of korte broek aan hebt, kan het voorkomen, dat je niet binnen gelaten wordt. Bij het Business District ligt ook Marina Bay met het Marina Bay Sands Hotel met bovenop het hotel de wereldberoemde Infinity Pool.

Veel hoogbouw in het centrum van Singapore!

De stad is een echte metropool en je kunt er heerlijk eten en uitgaan. Mocht je in de buurt zijn, zou ik er sowieso een paar dagen aan besteden, maar in onze ogen is het niet nodig om hier een week te verblijven. Singapore is ook relatief duur vergeleken met omringende landen.

Malaka (Maleisië)

Na ons verblijf in Singapore zijn wij met een bus naar Malakka gereden. Malakka is een kustplaats aan de westkust van Maleisië, waar vroeger Nederlanders hebben gewoond in de tijd van de VOC. De restanten hiervan zijn nog goed zichtbaar in Malakka, waar je diverse verwijzingen terugvindt van de Nederlandse historie aldaar. Malakka is een vrij relaxte stad, waar wederom mooie tempels staan en er een leuk riviertje door de stad slingert, waar diverse restaurantjes en hotels aan gevestigd zitten.

Ons verblijf in Malaka - Reporter Martin in de binnenplaats!

Ons verblijf in Malakka – Reporter Martin in de binnenplaats!

Rivier door de stad Malakka!

Drukte in het centrum van Malakka!

Nederlandse graven uit de VOC historie!

Kuala Lumpur

De hoofdstad van Maleisië. Hier zetelt ook de koning van Maleisië in zijn enorme paleis. Kuala Lumpur is een grote stad, waar je oude buurten hebt met schitterende oude panden en tempels en nieuwe gedeeltes met hypermoderne kantoren en winkels.Wij zijn meerdere dagen in Kuala Lumpur geweest en je kunt er veel zien en je kunt ook diverse excursies regelen vanuit Kuala Lumpur in de regio.

Reporter Martin voor een grote mooie moskee in Kuala Lumpur!

Bezienswaardigheden in Kuala Lumpur zijn o.a.:

– de Petronas Twin Towers, het hoogste gebouw van Maleisië met een schitterend winkelcentrum erin en vanaf de loopbrug op de 41e verdieping een prachtig uitzicht biedend op de stad. Achter de towers ligt ook nog een prachtig stadspark;
– de Batu Caves. Een tempel waarbij je 272 treden moet beklimmen om boven te komen. Hier zie je ook veel brutale apen, die je tas of andere losse zaken van je af proberen te pakken, op zoek naar voedsel;
– het Dataran Medeka, een historisch plein met schitterende gebouwen zoals het Sultan Abdul Samad Building, de Royal Selangor Club, KL Memorial Library en St.Mary’s Cathedral;
– er zijn diverse tempels in Kuala Lumpur, zoals de Thean Hou Temple, wat een Chinese tempel is;
– ook is er in Kuala Lumpur weer een Chinatown;
– Kl Central Market, wat vroeger een grote versmarkt was, is tegenwoordig een grote bazaar;
– en natuurlijk heb je ook in Kuala Lumpur diverse rooftop bars, zoals de Skybar of de Heli Lounge Bar.

Batu Caves

Batu Caves, 272 treden hoog

Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur

Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur – Reporter Martin & Jesper

Zoek van tevoren wel goed uit wanneer je het beste naar welke rooftopbar kunt gaan, want ze hebben happy hours en weekly specials, die nog enigszins betaalbaar zijn, want veel rooftopbars zijn erg duur qua drankjes. Maar het uitzicht vergoed dat natuurlijk wel voor een groot deel. 🙂

Centrum van Kuala Lumpur

Centrum van Kuala Lumpur – Met het bekende Lot10 foodcourt

Vanuit Kuala Lumpur kun je redelijk eenvoudig naar Kuala Selangor, waar je in het seizoen de vuurvliegjes kunt bekijken in de avondschemering. Dit is een waar schouwspel, maar toch ook wel weer heel toeristisch uitgenut.

Uit eten en uitgaan kan in Kuala Lumpur heel goed. Er is een echter uitgaansstraat, waar het gezellig druk is met live bandjes en je eigen biertapje op tafel, maar waar je ook de illegale prostitutie ziet plaatsvinden. Dat is iets wat je toch vrij openbaar in Zuid-Oost Azië ziet gebeuren, terwijl men wel strenge regels heeft. Dit geeft een wat dubbel beeld van de cultuur aldaar.

Kuching (Maleisisch deel van Borneo)

Kuching is de hoofdstad in Sarawak op Borneo en ligt aan de Sarawak rivier, wat de stad een mooie relaxte sfeer geeft. Er zijn veel beelden van katten in de stad te vinden en dit is afkomstig van de naam van de stad, wat kat betekent in Indonesië. Er is zelfs een kattenmuseum.

De boulevard van Kuching, Borneo

Kuching is ook heel populair voor zijn eten. Veel toeristen komen naar Kuching voor het lekkere diverse eten wat hier te koop is. Vanuit Kuching kun je diverse excursies doen op Borneo, waar nog Orang Oetangs in het wild leven. Wij zijn naar een Orang Oetang Rehabilitation Centre geweest in de buurt van Kuching (Semenggho Wildlife Centre), waar de Orang Oetangs weer klaargestoomd worden om vrij de natuur in de te gaan en weer zelfstandig te kunnen leven. Tijdens voedingstijden, komen ze vaak nog terug voor voedsel en is de kans dat je een semi wilde Orang Oetang kunt zien. Toen wij er waren was het echter slecht weer en kwamen ze niet. Wel zagen we andere apen door de bomen slingeren, maar de Orang Oetangs bleven lekker waar ze waren. Toch was het nog wel interessant om te zien en om de uitleg van de rangers te krijgen over wat ze doen voor de dieren en met welk doel.

Gezellig terrasje in Kuching!

Gezellig terrasje in Kuching! – Biertje met een loempia

Bako National Park

Bako National Park, is een schitterend natuurgebied, goed bereikbaar vanuit Kuching, waar we een hike hebben gemaakt met een privé gids. We gingen met de boot richting de jungle en bij aankomst zagen we al snel een Neusaap in de boom zitten, die toevallig net van zijn ontlasting af moest… en dat dan ook gewoon doet vanuit de boom. Bij onze hike hebben we vervolgens nog diverse andere (neus)apen en dieren gezien en heel veel bijzondere bomen en planten.

Boottocht richting Bako National Park

Aangekomen bij het Bako National Park!

Neusaap gespot in het Bako National Park

We zijn een flink eind geklommen en kwamen uiteindelijk aan op een paradijselijke plek, bovenop een rots, waar we uitkeken over een baai van de zee, die tussen de rotsen in lag. Het was een beloning na een intensieve klautertocht.

Prachtige wandeling in het Bako National Park

Reporter Martin klautert naar boven!

Uitzicht na een flinke wandeling en klim!

Prachtig uitzicht na een flinke klim!!

We konden vervolgens naar beneden om even lekker te genieten van het strand en het water, maar waar wij verwacht hadden dat het water lekker koel zou zijn, was het gewoon bijna warm! Vanaf deze baai gingen we vervolgens met een bootje weer terug langs schitterende rotspartijen, die boven het water uitstaken. De gids hield de zee nog goed in de gaten of hij nog ergens dolfijnen zag, want dat was ook nog mogelijk, maar die zijn we die dag niet tegengekomen. Al met al vonden we het een schitterende dag in Bako National Park en een echte aanrader. Je moet er alleen wel behoorlijk fit en goed ter been voor zijn, want het is wel een pittige tocht over lastige paadjes en steile hellingen.

Bekende rots bij het Bako National Park

Taman Negara National Park

Het volgende National Park wat we zouden gaan bekijken was het Taman Negara National Park. Dit is het oudste en grootste nationale park in Maleisië. Het regenwoud is werkelijk schitterend hier met de enorme woudreuzen. Je gaat met bootjes over de rivier de jungle in en wij hebben een klimtocht gedaan, waarbij je een wandeltocht door de boomtoppen doet over touwladders en bruggen. Voor Martin was het afzien met zijn hoogtevrees, maar de uitzichten waren fantastisch en je ziet schitterende natuur bovenin de boomtoppen.

Wachten op onze boot bij Taman Negara National Park

Boottocht Taman Negara

Loopbruggen Taman Negara

Na een pittige klim werden we beloond met dit prachtige uitzicht!

En we varen weer verder!

Inheemse bewoners

Later op de dag hebben we een excursie gedaan naar een groep inheemse bewoners van het regenwoud. Deze mensen wonen nog in rieten huisjes in het regenwoud en koken op een zelfgemaakt vuurtje, zoals je het je eigenlijk helemaal niet kunt voorstellen, dat mensen zo nog kunnen leven. Maar voor deze mensen is het blijkbaar normaal en zij leven met een heel andere instelling dan de westerse mentaliteit. Het was erg mooi om te zien, ook al is het uiteindelijk allemaal weer heel toeristisch opgezet, het is voor die mensen de grootste bron van inkomsten, dus wel logisch.

Boottocht naar inheemse bevolking!

Aangekomen bij het dorpje!

Aangekomen bij het dorpje! – Reporter Jesper

Het dorpje verkennen en kennis maken met de bevolking!

Zelf vuur maken in het dorpje!

Na Taman Negara ging de reis door langs de Cameron Highlands met de schitterende theevelden. Heel mooie vergezichten en schitterende oude engelse stijl gebouwen. Ook kun je in de Cameron Highlands een theefabriek bezoeken.

Cameron Highlands

Pangkor

Na Cameron Highlands gingen we richting Lumut(aan de Maleisische westkust), van waaruit we de oversteek naar het eilandje Pangkor zouden maken. Lumut is de basis van de Maleisische Royal Navy en er zit ook een grote schepenbouwer gevestigd. Vroeger was het een vissersstadje. De veerboot naar Pangkor vaart heel regelmatig, dus de oversteek was geen probleem. Pangkor is een klein tropisch eilandje, wat nog niet overbevolkt is met toeristen en het heeft prachtige stranden, helderblauw water en schitterende natuur.

Best Western Hotel in Lumut met 'privé' zwembad!

Best Western Hotel in Lumut met ‘privé’ zwembad!

Anjungan Beach Resort

Bij aankomst vallen ons de Neushoornvogels meteen op. Ze zitten zelfs op de balkons van ons hotel. Daarnaast komen de apen iedere dag voorbij, op zoek naar eten. Er staan dan ook niet voor niets overal borden, dat je de apen niet moet voeren, want ze kunnen best agressief worden als het om eten gaat. Maar het is wel een schitterend gezicht, die apen die over de daken klauteren, en over de elektriciteitskabels lopen alsof het niks is. In het water hebben we een aantal keren een otter stelletje zien zwemmen, die iedere keer met hun kop boven water kwamen om te oriënteren waar ze waren.

Onze accommodatie op Pankor!

Onze accommodatie (Anjungan Beach Resort) op Pankor!

Neushoornvogels bij onze accommodatie!

Bezoek op ons balkon op Pangkor!

Bezoek op ons balkon op Pangkor – Brutale apen, op zoek naar eten!

Ook enthousiast geworden? Kijk dan hier voor meer informatie over Anjungan Beach Resort

Het eilandje is niet heel groot en wij waren niet in het hoogseizoen, dus we hadden geen super uitgebreide keus qua restaurants, maar Daddy’s Café was wel een favoriet. Lekker eten met de voetjes in het zand en de schitterende zonsondergang die aan de horizon van de zee iedere avond even mooi is! Het is een heerlijke plek om een geweldige vakantie te beëindigen met een klein weekje relaxen aan het strand.

Heerlijk schommelen op het rustige strand van Pangkor

Prachtige stranden op Pangkor!

Prachtige zonsondergang op het strand van Pangkor!

Prachtige zonsondergang op het strand van Pangkor bij Daddy’s Café

Op onze terugreis vliegen wij weer via Singapore, dus hebben we de bus vanuit Lumut gepakt naar Singapore. Wat wij niet wisten, was dat we nog een keer moesten overstappen onderweg op een andere bus. Dit werd op een gegeven moment wel duidelijk toen iedereen uitstapte, maar het is dus altijd wel even opletten wat er gebeurt, want de communicatie is niet altijd even helder in Maleisië.

Terug naar huis via Singapore

Vervolgens moesten we de grens naar Singapore over en moesten we allemaal met de koffer door de controle. Dit was middenin de nacht, dus we gingen redelijk duf door de controle. Martin werd eruit gepikt en moest een aantal vragen beantwoorden en wat bleek, we hadden een half litertje whiskey gekocht in Maleisië als souvenirtje en je mag in Singapore niet meer dan 20 centiliter aan alcohol meenemen. Vervolgens moest Martin mee een verhoorkamer in en zijn er ongeveer 5 mensen druk met het flesje whiskey, dat moet worden vernietigd. De belasting om het wel mee te mogen nemen, is namelijk zo hoog, dat Martin het liever weggooit. Uiteindelijk een half uur later is de whiskey vernietigd(er is inkt in gedaan) en kan Martin weer naar de bus terug. Goede tip dus: neem nooit alcohol mee de grens over naar Singapore. En let ook op andere verboden middelen, want ze zijn dus streng.

Na dit laatste avontuur was de reis dan wel voorbij en ging het weer huiswaarts met het vliegtuig vanaf het mooie vliegveld van Singapore.

En… ben jij nu ook enthousiast geworden over Singapore en Maleisië? Laat je reactie achter!

Meer reistips & reisinspiratie?

Volg ons dan hier op Facebook! Lees handige reistips en droom weg bij de mooiste reisvideo's!

Reporter Martin

Geschreven door:

Ik ben Martin Brinkman, 39 jaar, woonachtig in Deventer. Ik ben de budgetcoach van Liefde Voor Reizen, want ik ben in het dagelijks leven Financieel Manager bij leasemaatschappij XLLease te Apeldoorn en ik hou van reizen! Die combinatie zorgt ervoor dat ik graag probeer zoveel mogelijk te doen voor zo min mogelijk geld, maar wel met het nodige comfort.