Kiribati & Noord Tarawa: zee, rust en hutjes op palen!

Waar het in het begin aardig lukte om de blogs heel regelmatig te schrijven en versturen wordt het soms wel moeilijk gemaakt om ‘online’ te zijn in de Pacific. En eigenlijk is dat helemaal niet erg, want als je die laptop en mobiel laat voor wat ze zijn krijg je meer tijd voor alles en iedereen om je heen. Iets waar ik eigenlijk tijdens deze reis ook tijd voor wil maken. Bewust meer ontspannen, nadenken, of gewoon zitten en zien wat er tot je komt. Een beetje zweven 😉

Lekker lezen

Ik heb voor onze reis een boek gekocht die me daar misschien meer bij kan helpen: “De logica van geluk”. Er zijn voldoende boeken over het (onder)bewustzijn en hoe je rustiger en beter het drukke westerse leven leeft. Maar hoewel het me interesseert ben ik iets te praktisch ingesteld voor de zweefboeken.

Toen ik de achterkant van dit boek las trok het me gelijk aan. De schrijver heeft een bijna technische ‘formule’ gevonden die voor hem werkt en verklaart op simpele wijze per stap hoe hij tot deze oplossing komt. Hierbij licht hij bijna analytisch toe hoe hij tot deze stappen komt. Hij heeft de formule ook op de zwaarste manier moeten testen, na het verliezen van zijn zoon.

De ‘Geluksformule’

Ik heb het boek bijna twee keer gelezen om het goed door te laten dringen en de tweede keer om steeds bij de stappen na te denken over mijn eigen situatie. Ja, ik heb zelfs aantekeningen gemaakt omdat ik de essentie van de hoofdstukken dan beter onthoud en die ik terug kan lezen als ik erover aan het nadenken ben. Het is voor iedereen anders maar ik kan hem je zeker aanbevelen. Het viel Tim zelfs al een paar keer op dat ik wat meer ontspannen ben. Of is dat gewoon door de rust van het reizen, zonder verplichtingen, bijna zonder stress… 🙂

Boek De logica van geluk Mo Gawdat - Kiribati
Boek: De logica van geluk (Mo Gawdat) – Kiribati

Ik gaf in de vorige blog al aan dat ik nog kort terug zou komen op de Marshall eilanden. Maar heel eerlijk gezegd zijn we er zo kort geweest dat ik er eigenlijk niet veel meer uit eigen ervaring over kan zeggen. Ik ga het in deze blog dus hebben over Kiribati!

Kiribati

Op Airbnb zag ons logeeradres Julia Lodge er heel goed uit. Een klein appartement met eigen keuken en veranda in een grote tuin met zeezicht. De enige op Airbnb en de goedkoopste optie op het eiland Zuid Tarawa. Om die reden hebben we het gewoon voor ons hele verblijf geboekt.

Op andere eilanden reserveerden we nog wel eens alleen de eerste 2 dagen zodat we eventueel nog ergens andere heen kunnen gaan. Verlengen kan meestal toch wel. Maar hier hadden we zelfs wel twee keer zo lang willen blijven!

Onze lodge

Ook op dit eiland hebben we regelmatig regen gehad, het is nou eenmaal regenseizoen in de Pacific. En daar maakte de veranda zo’n groot voordeel!! Tijdens de regen konden we toch buiten zitten want de temperatuur werd niet veel lager tijdens de regen. Het bleef dus gewoon bloedheet!

De huizen hier hebben geen ramen maar er zitten doorzichtige horizontale lamellen die je open of dicht kunt draaien. Aan de buitenkant zit over het hele raam een hor zodat er geen beestjes binnenkomen. Ideaal voor dit klimaat!

En door de eigen keuken konden we zelf thuis koken en hoefden we niet uit eten. Dat zou namelijk best een uitdaging zijn want we hadden geen eigen vervoer en veel restaurants zijn er niet in de buurt. Julia Lodge ligt in een woonwijk en de hoofdweg waar de minivans rijden ligt een stuk terug.

Uit eten met Roman en Julia - Kiribati
Uit eten met Roman en Julia – Kiribati
De vaste stek op de veranda - Kiribati
De vaste stek op de veranda
Ons uitzicht op zee - Kiribati
Ons uitzicht op zee – Kiribati

Onveilig water in de zee

Eigenlijk zaten we alleen maar op de veranda, kijkend naar de zee en de golven, waar we niet in konden zwemmen… We zagen namelijk heel regelmatig hoe de inwoners richting zee liepen en daar al hun behoeften in doen. We hadden het al gelezen maar pas als je ziet hoe vaak ze hun momentje in de zee nemen, geloof je het. Er wordt om die reden ook sterk afgeraden om te zwemmen in zee rond Kiribati. We moesten een paar keer door het water lopen en dat geeft al geen fijn gevoel, blegh!

Nog meer vervuiling

Voor een land dat zo geraakt wordt door Climate Change geven ze verder bijzonder weinig aandacht aan de rest van hun eiland. Alles slingert overal, ook hier staan oude auto’s in de bermen weg te rotten en het afval wordt (meestal) wel opgehaald maar ergens halverwege een van de causeways op een overgebleven stuk land weer gedumpt. Er gebeurt niets mee. Maar je kunt het ze ook bijna niet kwalijk nemen want wat moeten ze er anders mee.

Het strand
Het strand – Kiribati

Uitje 1 – Noord Tarawa

We hebben 1 nacht op Noord Tarawa overnacht, geboekt via een reisbureau. We werden 50 meter uit de kust afgezet, het was bijna eb en de boot kon niet verder varen. We moesten dus een stukje door het water waden met onze spullen.

Laatste stukje lopen naar Noord Tarawa

We zagen al wat hutjes op palen in zee, vet! Maar we hadden geen idee waar we heen gingen of wat we precies geboekt hadden. We werden ook niet opgewacht dus aan land zijn we eerst gaan rondvragen.

Bij het eerste ‘hotel’ hadden ze geen reservering, die om de hoek bleek het te zijn. Achter een schutting, lag een ‘hotel’ met diverse hutjes op het strand en op palen. En ja, we sliepen boven de zee!

Onze hut op het water - Noord Tarawa
Onze hut op het water
Het interieur van ons hutje, meer heb je niet nodig!

Verwachtingen

De dag was al bijna voorbij toen we aankwamen (het wordt hier rond 18.00 donker) dus zijn we alleen naar een strandje in de buurt gelopen. Aan de zeekant want daar konden we wel veilig zwemmen.

De volgende dag wilden we naar het Noorden fietsen want daar schijnt het mooiste rif te zijn. Helaas waren beide fietsen kapot dus dat feest ging niet door. Ook ging de boot al om 11.00 uur terug i.p.v. 16.00 uur dus van de 2 volle dagen die we er zouden zijn zijn we uiteindelijk net 1 dagje geweest.

Dat geeft wel aan dat je geen hoge verwachtingen moet hebben. Niets werkt op tijd, niets staat vast en alles kan zomaar veranderen 🙂 En dat geldt voor alles in de Pacific.

Uitje 2 – Snorkelen

Die lage verwachtingen hadden we ook moeten hebben bij het volgende tripje. Met een lokale zeilkano zouden we gaan snorkelen. Toen we naar de kano gebracht werden bleek het een echte simpele zeilkano te zijn. Er ging geen briesje door de bomen en de kapitein moest alles nog regelen. Een beetje twijfelend gingen we het water op en na een kwartier bleek al dat we moesten peddelen als we überhaupt vooruit willen komen.

Op de zeilkano
Op de zeilkano 😉

We hebben veel geld betaald voor dit tripje, maar alles was inclusief en we hadden zelf in de hand hoe lang we ergens bleven. Dat geld is het waard als we naar super mooie plekken gaan en de hele dag lekker onder de pannen zijn. Maar door het gebrek aan wind kwamen we nergens waar ook maar iets van koraal te zien is.

We zijn op 1 plek het water in gegaan maar daar was letterlijk niets te zien. Toen hebben we de captain gevraagd om te keren; dit ging niet werken. We hebben de helft van ons geld teruggevraagd en hebben de volgende dag op een ander plekje vanaf het strand wel kunnen snorkelen. Toch nog een vinkje 😉

Nemo's op onze eigen snorkeltrip
Nemo’s op onze eigen snorkeltrip

Reizigers kennen ze niet

In de hele oude Lonely PLanet van de Pacific (2006) lazen we al dat de I-Kiribati (inwoners) misschien wat stroef over kunnen komen. Ze krijgen daar maar weinig bezoekers en ze snappen ook eigenlijk niet goed waarom mensen naar hun land komen. Gelukkig viel dat heel erg mee.

Onze hosts blijken zelf ook al in andere landen te zijn geweest, voor studie en de bevalling van hun oudste zoon. Verder werden we wel bekeken – die blonde hoofden vallen wel op tussen de Micronesiërs – maar we werden vooral gewoon vriendelijk gedag gezegd. Niemand wil je wat verkopen en als je iets vraagt is iedereen bereid je te helpen. Zelf of ze brengen je naar iemand die engels spreekt 🙂

Openbaar vervoer

De hele dag rijden de minivans over Zuid Tarawa heen en weer. Dat is hun public transport en meestal vinden ze het alleen maar leuk als je meerijd. Het is ook de enige vorm van transport, buiten het zelf huren van een auto. Dat laatste betekent dan dat je de auto van je host huurt want er is geen bedrijf dat auto’s verhuurd. En de minivans zijn makkelijk en goedkoop, tussen de een en twee dollar pp afhankelijk van de afstand. Oh en altijd harde muziek aan en als de bus vol zit moet je nog dichter op elkaar gaan zitten of staan, er kan altijd nog iemand bij!

In de Pacific is de zee altijd dichtbij

Altijd golven

Het valt me op dat we op bijna al onze locaties bij de zee slapen. Alleen in Pohnpei sliepen we redelijk hoog op het eiland maar dat was ook een relatief groot eiland. En toch wen ik er niet aan, dus ik slaap met oordopjes. Maar ik kan er ook geen genoeg van krijgen! Uren kan ik ernaar staren, vaak zonder echt iets te denken. Heerlijk.

Die oordopjes hebben nog een effect: dat ik lekker lang slaap! Meestal thuis slapen we maar 6, 7 uurtjes per nacht. Hier slapen we 1 soms, 2 uur langer! Het wordt hier ook vroeg donker, zo rond half 6 dus we aan ook op tijd ons bed in. Soms kijken we een filmpje op de laptop maar verder zijn we redelijk saai 😀

Groetjes Wendy

Meer blogs over Micronesië

Voorbereidingen op een avontuurlijke trip door Micronesië

Yap in Micronesië: duiken met manta rays en de Tweede Wereldoorlog

Van Colonia naar Kolonia: ontdek Pohnpei in Micronesië

Van Pohnpei naar de Marshall Islands (Reis door Micronesië)

TAGS:

Op de hoogte blijven?

Ontvang als eerste de nieuwste blogs. Laat hieronder jouw e-mailadres achter (wij gebruiken jouw e-mailadres niet voor andere doeleinden)

1. Auteur

Gastblogs worden geschreven door bloggers en reizigers. Wil je graag een reisverhaal delen met een grote groep reisliefhebbers, schrijf dan een gastblog. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op!