Noordoost India: de onontdekte parel van India – Incredible India II

Noordoost India: de onontdekte parel van India

Incredible India II / Noordoost India – Als allereerst een algemene tip voor een reis naar India, maar vooral voor een reis naar het noordoosten van India: kom pas vanaf oktober tot eind juni ongeveer. In verband met het weer (vooral de hoeveelheid regen) zijn veel nationale parken gesloten en de festivals beginnen grotendeels pas na het regenseizoen.

Guwahati

Wij hadden vooraf geen overnachting geboekt in Guwahati. Dit was achteraf gezien niet handig. In Guwahati worden in een aantal hotels buitenlanders geweigerd. Tevens zijn er hotels die stellen die niet zijn getrouwd mogen weigeren. Uiteindelijk zijn we in hotel Starline terechtgekomen, dit is een redelijk betaalbaar hotel waar ze een goed werkende wifi hebben. Het is namelijk in India allesbehalve vanzelfsprekend dat er wifi op een accommodatie is. Deze nacht hadden wij wifi nodig om onze reis door noordoost India uit te stippelen.

We waren van plan om maar een nacht in Guwahati te blijven en dan door te gaan. In Guwahai hangt namelijk niet echt een leuke sfeer. Wel is de stad redelijk schoon voor een grote stad in India. Omdat een vriend heel ziek was zijn we toch een nachtje langer in Guwahati gebleven.

Tempels en dierentuin

Op zich is het best leuk om een dag aan Guwahati te besteden. Er zijn een aantal tempels, er is een dierentuin in de buurt. De dierentuin was toevallig die dag gesloten toen wij er waren. Een van de twee tempels die wij graag wilden bezoeken is op een eiland bij Guwahati. Hier konden we ook al niet naartoe, want het water stond te hoog. Dus bleef er maar een tempel over waar we heen zijn gegaan.

Het bezoek aan de tempel was op zijn zachts uitgedrukt indrukwekkend. Niets-wetend liep ik het offerhuis binnen waar een aantal geitenkopjes lagen. Tevens een bevestiging van de (verdrietige) gedachte van wat er met alle rondlopende geitjes ging gebeuren.

Slachtritueel

Er werd nog aan ons gevraagd of we wilden blijven tot 1 uur voor het slachtritueel. Hier hebben wij vriendelijk voor bedankt en we zijn verder gegaan. Uiteindelijk zijn we geëindigd in een bar in een hotel met wat lekkere (Spaanse, erg toepasselijk) biertjes, wat snacks en een stok kaarten. Prima middagje zo!

Cherrapunji

Vanaf Guwahati zijn we meteen doorgereden naar Cherrapunji, dit is een rit van ongeveer 4-5 uur. Eenmaal aangekomen in Cherrapunji waren we allemaal verkocht: de omgeving is veel mooier en rustiger, bestaande uit vooral natuur.

Natte regio

Onderweg merk je een verandering van het weer: Cherrapunji bevindt zich in de natste regio van de wereld. Het guesthouse waar we zouden verblijven, D Cloud Guesthouse, had een dubbele boeking. Hierdoor mochten wij verblijven in de homestay bij de moeder van de eigenaar van het guesthouse. De accommodatie was nog beter! De ruimte was supermooi, omringt door een tuin.

Bloedzuigers

Wat wij niet wisten, was dat door het klimaat in Cherrapunji er veel bloedzuigers in bijvoorbeeld het gras zitten. Mijn vriend en ik hadden binnen no-time allebei een bloedzuiger op onze benen zitten. Mijn reactie was misschien iets paniekeriger dan die van hem, ook al wist ik op dat moment al dat bloedzuigers geen kwaad kunnen (oeps).

Slangenkopvissen

In het water achterin de tuin zwommen slangenkopvissen. Nu heb ik totaal geen verstand van vissen, maar gezien de reactie van een vriend die wél verstand heeft van vissen is dit ook iets gaafs.

In de avond hebben we een rondje gelopen door Cherrapunji. Er hing overduidelijk een hele andere, vriendelijke sfeer. Een ander ding dat ons opviel is dat er overal koe wordt gegeten in Cherrapunji (en omgeving). De bevolking is christelijk en ze spreken bijna allemaal een goed woordje Engels.

Local guide

De volgende dag zijn wij met een vriend van de eigenaar van het guesthouse vertrokken, Kynpham. Hij heeft ons 3 dagen mee op pad genomen om veel mooie plekken van de omgeving te zien. Het is zeker aan te raden om met een local de buurt te verkennen: wij hadden zelf wel al een aantal dingen op internet gevonden, maar wij zijn nu op veel meer mooie plekken gekomen, waar we anders nooit waren geweest.

7 sister watervallen

We begonnen de tour bij de 7 sister watervallen. Deze watervallen heten zo omdat de waterval in 7 lagen van de berg afvalt. Later op de dag kwamen we weer langs deze waterval gereden en toen was het zo bewolkt dat er niks meer van de waterval te zien was: hadden wij mooi even geluk gehad!

De 7 sister watervallen - de hoogste waterval van India
 De 7 sister watervallen, de hoogste waterval van India

Pas ontdekte waterval

Hierna zijn we doorgegaan naar een pas ontdekte waterval: de double drive, deze waterval is pas 1 jaar geleden ontdekt! De double drive is in een hele mooie jungle omgeving waar de wolken doorheen trekken.

De pas ontdekte waterval - De Double Drive
De pas ontdekte waterval – De Double Drive

Grotten

Nadat we deze twee watervallen bezocht hadden, zijn we doorgegaan naar grotten. In de omgeving van Cherrapunji zijn ook een aantal mooie grotten om te bezoeken.

De omgeving bij de pas ontdekte waterval - Noordoost India
De omgeving bij de pas ontdekte waterval (Noordoost India)

Weinig toeristen

De grot die wij bezochten is in 1972 ontstaan door een aardbeving. Toen wij de grot uitkwamen stonden er een aantal Indiërs klaar om ons te filmen, net of we beroemdheden waren. Door zulke dingen merk je goed dat toerisme in deze regio nog erg priel is. Wij kwamen namelijk op die plek om de grot te bekijken, maar voor de Indiërs bleken wij uiteindelijk interessanter te zijn dan de grotten.

EcoPark

Het ochtendprogramma werd afgesloten door een bezoek aan het EcoPark. Het regende erg hard en we zagen eigenlijk alleen maar wolken. Maar toch zagen we soms door de wolken heen hele mooie uitzichten!

De middag werd gevuld met heel veel mooie watervallen en een grot. Op de terugweg hebben we rijstbier geproefd. Gelukkig hadden we maar een half glas per persoon want ik denk dat we het anders niet weg hadden gekregen!

Dawki River

Onderweg naar Dawki river zijn we langs Mawlynnong gereden: het schoonste dorp van Azië, in India. Ja, ik had het ook niet verwacht. In dit dorpje heb je verschillende punten waar je op Bangladesh uit kunt kijken. Bij Dawki river kom je nog dichterbij Bangladesh.

Vrachtwagens

Onderweg naar Dawki River zie je heel erg veel vrachtwagens staan. Deze vrachtwagens staan allemaal te wachten tot ze Bangladesh in mogen. Elke middag om 4 uur mogen een aantal vrachtwagens Bangladesh in. Gezien de hoeveelheid vrachtwagens die staan te wachten, zullen de vrachtwagens vaak dagen moeten wachten tot ze Bangladesh in kunnen. Bijna alle vrachtwagens zijn gevuld met steen voor cement: dat hebben ze in Bangladesh niet.

Grens tussen India en Bangladesh

Op de rivier is een klein stukje strand: de grens van India-Bangladesh. Als Indiër mag je wel tot net voor het strandje komen, maar je mag niet aan land komen. De rivier staat bekend als de helderste rivier van de wereld. Helaas toen wij er waren was de rivier helemaal niet helder door hevige regenval. Wat heel leuk om te zien was dat er overal vissers zaten. Ik weet niet of er op de weg naar de rivier toe meer vrachtwagens stonden of dat er op en aan de rivier meer vissers zaten.

De grens tussen India en Bangladesh - Noordoost India
De grens tussen India en Bangladesh (Noordoost India)

We zijn een stukje verder gereden richting de grens aan land. Het verschil tussen India en Bangladesh zie je terug in de poorten aan beiden kanten van het grijze gebied: de poort van India is mooi versierd en de poort van Bangladesh is erg simpel.

Poorten bij de de grens tussen India en Bangladesh

Double decker rootbridge

Vroeg in de ochtend vertrokken we naar de double decker rootbridge! Voor je bij de rootbridge aankomt moet je 3500 treden naar beneden lopen, die later helaas ook weer naar boven moeten worden gelopen. Neem hiervoor rustig de tijd!

De Double decker rootbridge
De Double decker rootbridge (Noordoost India)

Halverwege het lopen kom je de langste enkele rootbridge tegen, al vraag ik mij af hoelang dit een enkele rootbridge blijft… Er was al een nieuwe in constructie! De double decker rootbrigde is supergaaf. Ik vind het er heel knap uitzien hoe de wortels van de bomen zo groeien dat er een brug uit ontstaat. De mogelijkheid bestaat om vanaf de rootbridge door te lopen naar de rainbow falls, maar dit hebben wij niet gedaan. 7000 treden was wel even genoeg voor deze (momenteel) niet sportende dame.

Tip:

Oh, een laatste tip voor de regio Cherrapunji: laat niet je was hier doen, aangezien het de natste regio van de wereld is. Je was droogt niet erg snel, ik spreek helaas uit ervaring (van het meenemen van natte was naar de volgende plaats).

Boathouse Umiam Lake

Onderweg vanaf Cherrapunji naar het Umiam Lake zijn we nog langs een “sacred forest” gegaan. Dit is een bos wat wordt gezien als een soort tempel. Je mag niks meenemen uit deze tempel, het gaat ten ronde dat je ziek wordt of zelfs doodgaat als je iets meeneemt. Voordat we het sacred forest ingingen kregen wij nog te horen dat er wel eens luipaarden en slangen voorkomen, heel fijn!

Overnachten in een boothuis

Eenmaal aangekomen bij het waterhouse complex werden we met de boot naar de andere kant van het meer gebracht. Het boothuis is wel redelijk duur om te overnachten, maar de ervaring is top. Je zit op een eiland in een klein boothuisje met geen stroom, enkel olielampen.

Wij verbleven in dit huisje met 4 personen, wat officieel moet kunnen, maar het was wel een beetje krap. We besloten om het extra matras langs het tweepersoonsbed te leggen en we hebben met zijn vieren in een groot bed geslapen. Op het eiland is de mogelijkheid om wat simpel eten te halen, maar het is zeker aan te raden om zelf ook genoeg eten en drinken mee te nemen!

Shillong

Vanaf Umium Lake gingen we met een shared cab richting Shillong. De rit was iets knusser dan we gewend waren, maar het was erg goedkoop en ook zeker leuk om een keer tussen allemaal Indiërs in de taxi gepropt te zitten.

We verbleven in Shilong Hills Guesthouse: redelijk rustige locatie, mooi verblijf. Na aankomst hebben we voor de verandering een keer van Domino’s pizza gegeten, de volgende dag had iedereen buikpijn. Toch maar bij de Indische gerechten blijven dus! Lees meer over Shilong Hills Guesthouse

Streetfood op de Police Bazar in Shillong.
Streetfood op de Police Bazar in Shillong – Noordoost India

Elephant Falls

In Shillong zijn een aantal musea. Wij hebben ervoor gekozen de Elephant Falls te bezoeken en verder een middagje rustig aan te doen, onder het genot van een drankje in de Irish Pub. De Elephant Falls zijn leuk om te bezoeken, maar vergeleken met de watervallen van Cherrapunji zijn de Elephant Falls erg commercieel.

Police Bazar

Elke avond is in Shillong een Police Bazar: de straten staan vol met tentjes. Er zijn hier heel veel mogelijkheden om wat lekkers te eten!

De volgende dag moesten wij er toch echt aan geloven om het mooie Noordoost India te verlaten en in te ruilen voor het drukke New Delhi. Daarover lees je meer in Incredible India III!

Deze leuke gastblog Noordoost India is geschreven door Reni

Ook het mooie India bezoeken? Bekijk hier de mogelijkheden.

Op de hoogte blijven?

Ontvang als eerste de nieuwste blogs. Laat hieronder jouw e-mailadres achter (wij gebruiken jouw e-mailadres niet voor andere doeleinden)

1. Auteur

Gastblogs worden geschreven door bloggers en reizigers. Wil je graag een reisverhaal delen met een grote groep reisliefhebbers, schrijf dan een gastblog. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op!