Backpacken door Nieuw-Zeeland: stranden, lichtgevende wormen en Maori

Backpacken door Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland, het land van de Kiwi’s, helderblauwe meren, Lord of The Rings en oneindige heuvellandschappen. Twee jaar geleden had ik al de kans om kennis te maken met dit fantastisch mooie land.

Nu ik toch ‘In de buurt was’ wilde ik nog een keer langs, dit keer voor vijf weken en dit keer georganiseerd: met een Kiwi Experience Bus ga ik door dit schitterende land trekken. Ik probeer mijn hele route zo eerlijk mogelijk vast te leggen en hoop dat zo dat jullie er iets aan hebben als jullie Nieuw-Zeeland reis gepland gaat worden!

Taupo

In het vorige deel schreef ik over mijn ervaringen in Auckland. Ondertussen ben ik op de felgroene bus gestapt en ben ik beland in het midden van het Noordereiland van Nieuw-Zeeland: Taupo. Eerlijk gezegd ben ik normaal gesproken niet echt van het georganiseerd reizen, ik houd erg van vrijheid en stoppen waar ik zelf wil stoppen. Maar omdat ik beperkt tijd heb en van vrienden goede verhalen heb gehoord over de Kiwi Experience heb ik deze ruim twee maanden geleden geboekt.

Mijn eigen ervaringen delen

Op Facebook pagina’s zoals Dutchies In New-Zealand circuleren veel verhalen over het Party Imago van deze bus, deze verhalen heb ik maar genegeerd. Mede omdat ik nog niet zo lang student af ben en met 22 jaar nog steeds wel van een biertje op z’n tijd houd.

Daarnaast ben ik hier zelf zeker niet voor de feesten en juist om het land te leren kennen, toffe wandelingen te doen en om over de cultuur te leren. Omdat ik zelf toch niet heel erg overtuigd ben van deze manier van reizen lijkt het me een goed om mijn ervaringen op papier te zetten zodat het je misschien kan helpen om te beslissen hoe je in Nieuw-Zeeland wilt gaan reizen.

Backpacken door Nieuw-Zeeland

Op de dag van vertrek worden we vrij vroeg, rond een uur of acht, opgehaald vanaf Queen Street in Auckland. Vooraf kun je aangeven waar je slaapt en via een mail stelt Kiwi Experience je op de hoogte waar je opgepikt kan worden. Dit is natuurlijk ook het moment waar je voor het eerst je reisgenoten gaat ontmoeten. Kiwi Experience werkt trouwens met een hop on hop off principe, dit betekent dat je ergens simpelweg zo lang kan blijven als je zelf wilt, iets wat ook wordt aangeraden door het personeel.

Even voorstellen

Dit betekend dus ook dat alle reisgenoten die ik hier ontmoet niet persé met mij meegaan door heel Nieuw-Zeeland. Omdat de meeste backpackers opstappen in Auckland is dit voor veel ook hun eerste ervaring met de groene bus. Onze chauffeur begrijpt dat natuurlijk als geen ander met 17 jaar ervaring en zorgt er dan ook voor dat iedereen vrij rap zit en zich aan elkaar voorgesteld heeft. Het blijft natuurlijk enigszins ongemakkelijk met allemaal onbekende mensen.

Diverse groep

Misschien leuk om te weten als je een soortgelijke tour wilt doen: de reisgenoten op de bus zijn erg divers. Ik was de enige Nederlander, er zijn flink wat mensen van Groot-Brittannië en Duitsland maar ook andere Europese landen als Frankrijk, Zweden en Denemarken. Verder waren er bij mij ook wat Aussies, een Amerikaan en een handjevol Canadezen. De leeftijd varieert sterk wat het een erg bont gezelschap maakt, de jongste was achttien en de oudste voorbij de zestig! Het merendeel van mijn reisgenoten was wel in de twintig.

Hot Water Beach

Na met elkaar kennisgemaakt te hebben gaan we onderweg naar de eerste bestemming, Hot Water Beach. Onderweg legt de chauffeur duidelijk uit hoe lang de rit duurt, waar en wanneer we gaan stoppen en wat voor interessante dingen er te zien zijn onderweg. Er wordt halverwege een supermarkt stop ingelast omdat Hot Water Beach op een nogal geïsoleerde plek ligt.

Cathedral Cove

De naam voor deze plaats is voor een duidelijke reden gekozen, op een strook op het strand van ongeveer 50 meter vind je na een kleine meter graven water met een temperatuur van ongeveer 80 graden! Op het moment dat wij aankomen is het vloed dus heeft het nog geen zin om naar het strand te gaan, daarom checken we eerst in bij het Holiday Park waar we met de hele bus in kleine huisjes slapen.

Nadat iedereen een bed heeft gevonden rijdt de bus naar Cathedral Cove wat ongeveer tien minuten van Hot Water Beach af is. Deze grot die midden op het strand staat is onder andere voor de films van Narnia gebruikt en ondanks dat het vrij toeristisch is, is het een fantastische plek! Na onze Fish & Chips in de avond gaan we rond een uur of 10 in de avond, gewapend met een schep gaan we richting Hot Water Beach.

Omdat het vloed aan het worden is mengt het hete grondwater zich met het koude zeewater om een aangenaam eigen gemaakt bad te creëren. Heel erg gaaf om in het donker met alleen het licht van de sterren in je zelfgemaakte bad op een strand te zitten.

Waitomo

Na een onrustige nacht door een snurkende kamergenoot gaan we vrij vroeg op weg naar Waitomo. Onderweg naar Waitomo stoppen we nog bij een oude goudmijn waar we een korte wandeling maken over een aantal hangbruggen. Waitomo is bekend om zijn grotten en de enige plek in de wereld waar de grotten zogenaamde Glowworms in een grot hebben, lichtgevende kleine wormpjes die het plafond van de grotten er in het donker doen uitlaten zien als een sterrenhemel.

Oude hangbrug

Tijdens de rit naar Waitomo gaan er formulieren door de bus waar je je mee kan inschrijven voor activiteiten, in Waitomo zijn er drie activiteiten, een wandeling, tuben (met een rubberband lopend en zwemmend de grot ontdekken) en een uitgebreidere vorm van die laatste met abseilen.

Ik ga voor de tweede op aanraden van een van mijn eerdere reisgenootjes, en hier had ik zeker geen spijt van! Heel gaaf was het, we sprongen van watervallen in de grot en staarden naar de kleine lichtgevende puntjes op het plafond.

Van mijn reisgenoten die andere activiteiten hebben gedaan had ik begrepen dat de wandeling niet echt de moeite waard en ook aan de dure kant, de andere activiteit wordt wel weer erg gewaardeerd. Mocht je zelf aan het reizen zijn, deze activiteiten kun je doen bij The Legendary Black Water Rafting Co. Na deze activiteit gingen we terug naar het comfortabele hostel in Waitomo en maakte we met een groep van acht een lekkere pasta.

Lord Of The Rings bedevaartsoort

Na in de nacht goed uitgerust te hebben (het party imago valt tot nu toe erg mee) staat de bus alweer klaar om naar Rotorua te rijden. Na weer een korte ochtendwandeling rond een van de ingangen van de Waitomo Caves rijden we door in de richting van Rotorua. Mocht je ooit het plan met je vrienden hebben gedeeld om naar Nieuw-Zeeland te gaan dan heb je waarschijnlijk de onvermijdelijke vraag al gekregen: Ga je naar de Hobbiton?

Voor veel mensen is dit hèt stukje Nieuw-Zeeland, en je raadt het al; onderweg van Waitomo naar Rotorua komen we langs het dit Lord Of The Rings bedevaartsoort. Zelf heb ik de vraag ook onwaarschijnlijk vaak gekregen, maar ik ben een van de zeldzame mensen ter wereld die niet geobsedeerd is met deze filmserie.

Lord Of The Rings omgeving

Toch moet ik wel eerlijk bekennen dat ik begrijp waarom Peter Jackson juist deze omgeving heeft gekozen voor het maken van het Hobbit dorp, de groene heuvels zijn prachtig en spreken tot de verbeelding. Het valt me op dat van mijn bus maar ongeveer tien mensen echt de Hobbiton ingaan, de rest stapt even uit voor een koffie en hervat de reis naar Rotorua (de tien reisgenootjes worden keurig afgezet in Rotorua).

Rotorua

Rotorua is een belangrijke stad in de huidige Maori cultuur, vlakbij het stadje ligt een nagemaakt Maori dorp: Tamaki. Kiwi Experience biedt twee activiteiten aan in dit dorp, de eerste is een volledige rondleiding door het dorp waar alle gebruiken van de eerste bewoners van Nieuw-Zeeland worden uitgelegd gevolgd met een Hangi; een traditioneel Maori diner klaargemaakt onder de grond.

Tamaki

Tamaki Maori Village

Kennis maken met de Maori

De tweede activiteit is al het eerder genoemde plus een overnachting in het dorp met gebruik van jacuzzi en een high tea voordat alle andere gasten komen. Ik had geluk, deze tweede optie zat bij mij in het pakket. Heel bijzonder vond ik het om de gebruiken van de Maori mee te krijgen. Na een traditioneel welkom van stamhoofd van het Tamaki volk en stamhoofd van de Kiwi bus (natuurlijk ondergetekende) kregen we de kans om alles te vragen wat we maar wilde.

Kennis maken met de Maori cultuur

We leerde over de tatoeages en haka maar ook over kinderspelletjes en liedjes. Persoonlijk vind ik dit, of een soortgelijke ervaring, echt een must bij een bezoek aan Nieuw-Zeeland, leren over andere culturen en gebruiken is voor mij een belangrijk deel van een reis.

Maori

Maori feestmaal: Hangi

Te Puia

Na een avond in de jacuzzi en een door de Maori Chief van kwaad vrij gemaakte kamer worden we na het ontbijt opgehaald om alweer door te gaan naar de volgende bestemming. We gaan onderweg naar Taupo, voordat we Rotorua echt uitrijden krijgen we nog de kans een bezoek te brengen aan Te Puia. Naast de Maori cultuur heeft Rotorua ook nog het ‘geluk’ om in de buurt van twee schuivende aardplaten te liggen, wat resulteert in vulkanen, geisers, warm water baden en alles wat daar bij hoort.

Te Puia is de grootste geiser van het zuidelijk halfrond

Te Puia is de grootste geiser van het zuidelijk halfrond en deze geiser bevindt zich op een door Maori beheerd park, voor een luttele 34$ dollar krijg je een rondleiding door dit park. Naast de geiser vind je hier namelijk een heus sciencefiction landschap met bubbelende modderbaden en stomende hot pools, tijdens de rondleiding kookt de Maori gids zelfs een ei voor je in een van deze hot pools!

Te Puia

Verder heb je in dit park de kans om de zeldzame Kiwi vogel te spotten en staat er een splinternieuwe school waar Maori gebruiken en de hedendaagse technologie samen worden gevoegd om zo de cultuur te beschermen. Heel gaaf om te zien hoe de Maori de kansen van vandaag gebruiken om hun cultuur en erfgoed te verduurzamen.

Hedendaagse technologie worden samen gevoegd om zo de cultuur te beschermen.

Na dit onwerkelijke bezoek, wat opnieuw zeker een aanrader is, rijden we door naar Taupo, een klein stadje waar ik me op het moment van schrijven bevind. Ik blijf hier namelijk twee nachten. In mijn volgende blog zou ik schrijven over een hike over de Tongariro Crossing en mijn verdere avontuur met de fel groene Kiwi Bus in Nieuw-Zeeland.

NB: Op Instagram kun je zien dat mijn reis ondertussen al verder is gegaan, door matige Wi-Fi en een vol reisschema is het lastig alles up to date te houden.

Meer leuke reistips over Nieuw-Zeeland lezen?

Volg onze bloggers op Facebook!

Dit vind je misschien ook leuk:

1. Auteur

Mijn naam is Thijn Bakkenes. Na 22 lentes besloot ik iets te doen waar ik echt gelukkig van werd; reizen. Na heel kort twijfelen kocht ik een enkeltje naar Melbourne en vermaak me sinds die tijd steeds meer! Sinds kort heb ik besloten mijn avonturen niet alleen meer voor mezelf te houden, en beleef ik erg veel plezier in het opschrijven er van, leuk dat je het leest! Mijn eerste gastblogs zullen vooral gaan over Nieuw-Zeeland omdat ik daar binnenkort heen vlieg. Twee jaar geleden ben ik al in dit adembenemende land geweest en nu ik relatief gezien om de hoek was heb ik besloten terug te gaan! Volg mij ook op Instagram