Vanuatu: vulkanen, duiken en paradijselijke plekjes!

Vanuatu in Melanesie vulkanen, duiken en paradijselijke plekjes!

Vanuatu in Melanesië – Na het korte bezoek aan de Solomons waar we toch nog veel hebben gezien en gedaan, komen we aan op Vanuatu. Voor het eerst sinds Taipei is dit een serieus vliegveld voor een land waar zo weinig mensen van gehoord hebben 🙂 Het is natuurlijk nog steeds klein maar je kunt in ieder geval niet in 1 oogopslag van voor naar achter en links naar rechts kijken. Ze hebben zelfs een domestic én een international terminal! Dat belooft wat.

Onderweg naar Vanuatu in een heel klein vliegtuigje
In een heel klein vliegtuigje!

Eigenlijk wisten we al dat dit de meest toeristische plek zou zijn. Je kunt het zien als de Canarische eilanden van Australië. We komen dus in ons hostel op de eerste avond al gelijk alleen maar backpackers vanuit Australië en Nieuw Zeeland tegen. Wel heel gezellig om weer wat andere reizigers te spreken. Op bijna alle eilanden waar we hiervoor geweest zijn zijn weinig reizigers en die zijn ook nog verspreid over de diverse hotels of dorpen.

Waarom Vanuatu

Vanuatu was een van de 2 redenen dat we naar deze kant van de wereld zijn gegaan. (duiken met Manta’s in Micronesië was de andere reden…) Vanuatu bestaat uit vele andere eilanden en op het eiland Tanna ligt 1 van de meest actieve vulkanen ter wereld die je kunt bezoeken. Daarom is dat ook onze eerste stop. De vulkaan en de koffie die daar vandaan komt zijn het bestaansrecht van Tanna. Je kunt er ook duiken en snorkelen maar dat laatste vonden wij (spoiled brats) tegenvallen.

De Apera Beach Bungalows

Tanna

We hebben een reservering gemaakt bij Apera Beach Bungalow en via hen konden we de trip boeken. Onze fijne host Anna (altijd vrolijk, liep meestal te fluiten) regelde de pick up en reed ook met ons mee. Onderweg kon ze daardoor van alles aanwijzen en vertellen over het eiland. De koffieplanten, de palmboom plantages voor copra productie, de noni plantages voor de farmaceutische industrie. Doordat het zo’n heuvelachtig eiland is zien we de vulkaan pas als we aan de voet staan.

Mount Yasur

Vanuit de jungle rijden we ineens een zwarte vlakte op. Er groeit niets meer en het lijkt alsof je op de maan staat. We stappen even uit voor wat foto’s en rondrennen in de as.

Een handje met as… - Vanuatu Vulkaan Mount Yasur
Een handje met as…

Het voelt heel grof aan. Maar de ceremonie begint zo dus we moeten door. Bij de ingang worden we afgezet en niet veel later zitten we met alle bezoekers te kijken naar een traditionele dans van het dorp. Eerlijk gezegd zijn wij helemaal niet van dit soort dingen, het lijkt vaak een toneelstukje, maar het is echt mooi om te zien, krachtige zang, hard stampen en heel hoog springende vrouwen! De chief geeft ons zijn zegen en we gaan met de trucks het laatste stuk de berg op.

Laatste stukje naar boven lopen Mount Yasur - Vanuatu
Laatste stukje naar boven lopen
De eerste rook!

Lava!

Nog 5 minuten steil naar boven en dan kijk je in de krater. Eerst zien we alleen rook, dan hoor je heel ver een donder, alsof het onweert, en dan de eerste uitbarsting van geluid, stof en gloeiende stukjes aarde die de lucht in geblazen worden. Iedereen staat wat zenuwachtig te lachen, we staan er echt heel dichtbij… En vanaf dat randje waar we staan gaat het steil naar beneden. Als je per ongeluk uitglijdt is het afgelopen met je, en dat realiseer je je maar al te goed als je daar staat. Zo’n vette ervaring, en het helemaal waard om deze reis te maken!!!

De uitbarstingen zijn angstaanjagend!

De rest van de dagen vullen we met snorkelen en wat wandelen in de omgeving van Apera, zelfs een dag extra want op onze vertrekdag blijken alle vluchten anderhalve dag vertraagd. Niemand komt op of van het eiland dus blijven we verplicht nog een dag. Blijkbaar is Air Vanuatu al bekend als ‘onbetrouwbaar’ dus zowel Anna als de host van het motel, dat we op Santo hebben gereserveerd, kijken niet verbaasd op van deze boodschap.

Next stop

Een dag later komen we aan op Espirito Santo, het grootste eiland van Vanuatu. Duiken is hier de attractie en 2 dagen later zwemmen we door de boeg van een Titanic-achtig schip, ten onder gegaan aan een eigen mijnenveld. Foutje van de kapitein die een makkelijkere route dacht te nemen.

De boeg van de SS President Coolidge

Ook duiken we naar de laatste rustplaats van al het materiaal van een volledige legerbasis van het Amerikaanse leger.

We zwemmen tussen de dekken door

Bizar om de stapels vrachtwagens, bulldozers en ander onherkenbaar groot materiaal te zien liggen, overgroeid door mooie koralen. We doken met Allan Power, de oudste duikshop op het eiland.

De kappersstoel van de Coolidge
Million Dollar Point, zwemmen tussen de vrachtwagens
Het is vervuiling maar ook heel mooi met al die vissen die zich er niets van aan trekken - Vanuatu

Port Orly

Luganville is de hoofdstad van dit eiland. En hoewel het nog steeds wel dorps overkomt besluiten we een nachtje naar het Noorden van het eiland te gaan. Dit dorpje ligt op een uur rijden en we gaan er per taxi heen omdat we onderweg nog 2 Blue holes bezoeken.

Port Orly loopt blijkbaar overdag leeg, de bewoners werken in Luganville. Het is er dus uitgestorven als we aankomen maar het ziet er wel hemels uit! Blauw water en witte stranden maar we zijn op dit idee gebracht door onze dive masters van Allan Power om 2 redenen: kreeft eten en snorkelen. Dus Tim heeft kreeft gegeten (Ik ben niet zo’n visliefhebber) en we gaan snorkelen bij de eilandjes. Het lijkt allemaal niet zo ver dus we zwemmen de baai over. Maar dat is toch wel verder dan het leek 🙂

Jump!! In de Blue hole Matevulu
Uitzicht vanuit ons hutje
De traditionele hut, er ligt ene matras in, that’s it. 🙂
Alles voor de goede foto!

Gilbert

Op onze eerste dag op Santo gingen we snorkelen bij restaurant Million Dollar View. Na het snorkelen werden we aangesproken door Gilbert. Hij begeleid de eigenaren van dit restaurant bij het uitbouwen van het bedrijf. Naast het restaurant hebben ze sinds kort bijvoorbeeld ook bungalows te huur.

Gilbert heeft een onvermoeibare rits aan verhalen, over het leven, de wereldpolitiek, reizen en zaken in landen die nog niet zo verwesterd zijn. Hij heeft zijn ‘veilige’ leven opgegeven en helpt kleine bedrijven in de Pacific met opstarten. En hoewel Tim en ik soms allebei een heel korte spanningsboog hebben duurt het gesprek zolang hij tijd voor ons heeft.

Dat is ook de eerste keer in de vakantie dat we Nederlands praten, Gilbert spreekt zo’n 15 talen en is op dit moment bezig met Chinees. Hij is het type learning-by-doing en leert zichzelf talen door korte filmpjes te kijken en oefeningetjes via Duolingo. Hij houd ook alle talen uit elkaar, ook al spreekt hij Nederlands en Belgisch een beetje door elkaar. Als we naar de moeilijkste taal vragen spant Chinees toch wel de kroon. De lelijkste is Deens, net voor Nederlands 😀

Chinese invloeden

Wat we hier op Santo zien en meemaken, merken we op vele eilanden. Wat zeg ik, op vele reizen. Vorig jaar in Tanzania zagen we het ook heel veel. De vele Chinese ondernemingen, bouwbedrijven en winkeleigenaren in de landen waar we komen. En ik weet niet of dat een positief ding is. Deze landen hebben in principe niet het geld om te betalen voor de diensten en kennis van de Chinezen dus wat krijgen ze ervoor terug?

We horen van verschillende mensen dat tussen de 70 en 90% van de winkels in Luganville op Santo Chinese eigenaren hebben. De Noni plantage en wegconstructie bedrijven zijn ook Chinees. Op Kiribati hebben ze Taiwan eruit gegooid en mag China weer terugkomen, in ruil voor 2 vliegtuigen. Maar wat China daarmee wint is veel belangrijker: meer macht. Nogmaals, ze doen ook goede dingen want onder andere de wegen gaan erop vooruit. Maar ten koste van wat, komen deze landen op termijn niet meer onder de Chinezen uit?

Hideaway island vanuit de lucht - Vanuatu
Hideaway island vanuit de lucht

Hideaway Island

De laatste plek waar we heen gaan is Hideaway island in Port Vila, de hoofdstad van Vanuatu. Port Vila hebben we al gezien toen we op Vanuatu aankwamen maar er is echt niets te beleven. Daarom hebben we een kamer op dit eiland geboekt voor de laatste 6 dagen.

Het uitzicht vanaf onze veranda

Het is een piepklein eiland waar je bij eb gewoon naar het vasteland kunt lopen. Maar je kunt ook 24 uur per dag met het bootje heen en weer. Alles is hier: we zijn na aankomst niet meer naar de overkant geweest.

Het weer was heel erg goed, hier was het eerste goede schone zwembad van de Pacific te vinden, mooi snorkelen voor de deur, een duikshop waarmee we de mooist duik van Melanesië hebben gemaakt (de koralen van West Side Story!!!), een restaurant met goed eten en alles werd echt goed verzorgd. Hier hebben we ons fotoboek af gemaakt en opgestuurd om te laten afdrukken.

Snorkelen om de hoek
Prachtige schildpad gespot

En toen hoefden we echt niets meer te doen, niets meer te plannen, niets meer te ondernemen. Alleen maar genieten en zo min mogelijk denken aan Nederland. Maar dat gaat automatisch.

Mooi is wel dat we er niet tegenop kijken om naar huis te gaan. Tuurlijk hadden we makkelijk nog een maand kunnen blijven! Genoeg eilanden die we dan (nog eens) zouden willen bezoeken! Maar we vinden ons werk leuk en zijn ook wel weer toe aan leuke avonden met vrienden. Het enige dat we echt gemist hebben zijn onze 3 oogappels, de kinderen van Tim zijn broer. Gelukkig logeerden we de eerste nachten bij hen dus konden we weer wat gemiste tijd inhalen!

De volgende blogs gaan weer over Tiny living, 2 dagen na onze reis mochten we ons huisje op een nieuwe super mooie plek plaatsen! Wil je ons blijven volgen, ga dan naar onze website Noordwijk-klein.nl , Facebook of Instagram!

Liefs Timothy & Wendy

Meer reistips over Melanesië

Solomon Islands – Van Micronesië naar Melanesië

Op de hoogte blijven?

Ontvang als eerste de nieuwste blogs. Laat hieronder jouw e-mailadres achter (wij gebruiken jouw e-mailadres niet voor andere doeleinden)

1. Auteur

Gastblogs worden geschreven door bloggers en reizigers. Wil je graag een reisverhaal delen met een grote groep reisliefhebbers, schrijf dan een gastblog. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op!