Voorbereidingen op een avontuurlijke trip door Micronesië

Voorbereidingen op reis door Micronesië - eilandengroep

Voorbereidingen op reis door Micronesië

Wendy en Timothy zijn begonnen aan hun reis door Micronesië, de eilandengroep in de Grote of Stille Oceaan. In deze blog lees je alles over hun voorbereiding.

Hi! Wij zijn Timothy Meaker en Wendy van Leeuwen, 41 en 40 jaar en enthousiastelingen over Tiny houses, minimalistisch leven en het zien van de wereld.

We kennen elkaar sinds 2014, samen sinds 2015 en zijn gaan samenwonen in onze zelfgebouwde tiny house in 2016. Tim reist al bijna zijn hele leven, heeft o.a. 2 wereldreizen gemaakt. Ik ben eigenlijk pas echt gestart met verre reizen in 2012 maar dan ook gelijk geen jaar meer overgeslagen. Daarvoor bleef ik meer in Europa en ging ik meer snowboarden dan ver weg.

Wonen in een Tiny House

Het leven in een Tiny house zorgt voor een stuk lagere woonlasten waardoor we tijdens het jaar meer kunnen sparen. Daarbij hebben we allebei hele fijne werkgevers die ons 2 maanden per jaar vrij geven om mooie reizen te maken. Meestal doen we dat in de winter als Nederland koud is, de werkdruk op kantoor laag is en de landen waar we heen willen in een goed seizoen zitten.

Palau

Dit keer hadden we steeds plannen die voor dit seizoen juist niet zo goed uitkwamen dus het bepalen van een nieuwe bestemming was nog niet makkelijk. We wilden in eerste instantie naar Antarctica/Chili/Bolivia maar dat rijmde niet zo lekker met wat we wilden doen. Toen kwam Timothy met Palau… Daar zijn we op gaan voortborduren.

De reis gaat naar…

Niet naar Palau, maar veel verder en meer afgelegen. Palau is onderdeel van Micronesië en toen we ons daarover gingen inlezen ging er een wereld open. Namen van eilanden die we nog nooit hadden gehoord. WWII, eerste klas duiken, Manta rays, vulkanen en Stone Money. Met verhalen die je blijft lezen, als je ze kunt vinden. Lees hier meer over deze eilandengroep

Want de geijkte reissites behandelen dit maar weinig. Nog meer reden om erheen te willen! En als je dan toch die kant opgaat wil je zoveel mogelijk gaan zien.

De route

Kaart met de route door Micronesië
Kaartje met de route door Micronesië

De route (door Micronesië) gaat worden: Taipei – (Guam) – Yap – Pohnpei – (Majuro) – Kiribati – Honiara – Port Vila

Guam en Majuro zijn we maar een halve of een hele dag dus dat zijn meer stop-overs. Alle locaties na Taipei zijn kleine eilanden, niet toeristisch maar wel bekend bij gerichte reizigers zoals WWII-fanatiekelingen, duikers en surfers.

We hebben beide niet eerder alleen maar eilanden gedaan en aangezien het niet vol zit met activiteiten verwachten we ook veel tijd over te hebben. Voor niets doen, lezen, bloggen, ontwerpen, mediteren, beetje sporten, zelfreflectie….. Eeeeeuh, maar vooral: niets hoeft! Dat hebben we het hele jaar al!

Hoe dan?

Het uitzoeken van wat er mogelijk is of wat er kan of wat je niet mag missen nam dus super veel tijd in beslag. De route bijvoorbeeld, is zoals hij is omdat er eigenlijk weinig andere mogelijkheden zijn. Vaak gaan er maar 1 of 2 keer per week vluchten en je moet echt uitzoeken hoe je van A naar B komt.

Kroegje in Metz

In een gezellig bierkroegje op een regenachtige middag in Metz hebben we alle routes en mogelijkheden zitten uitzoeken en kwamen we tot de conclusie dat het mogelijk was! Duurder dan ooit maar wel mogelijk.

Alles uitzoeken in een bierkroegje in Metz - Reis door Micronesië
Alles uitzoeken voor hun Micronesië in een bierkroegje in Metz

Meestal boeken we een vlucht en zien we daar wel. Dit keer hebben we alle vluchten vooraf vastgelegd. Simpelweg omdat je vaak een week ergens langer moet zitten als een vlucht vol blijkt te zijn. En dan is zelfs 2 maanden voor deze route niet voldoende. Dat risico wilden we niet nemen.

Skyscanner

We hebben nog even overwogen om de vluchten via een bureau te laten boeken maar dat was € 600 duurder. Rond diezelfde tijd kwamen we erachter dat we nog een Amerikaans visum van $160 pp moesten aanvragen dus dat geld kwam goed van pas. Dus zelf alles geboekt via Skyscanner.

Reisschema

Werkt echt goed hoor! Bijna altijd kwam Trip.com eruit als goedkoopste aanbieder. Zij hebben een app waar al je vluchten instaan zodat we op reis alles bij de hand hebt! (Tip!) En als je de vlucht niet via hen boekt kun je hem er handmatig bijzetten. Dat gebruiken we nu als ons reisschema.

Visum Amerika

Dat visum voor Amerika hadden we nodig omdat Guam Amerikaans grondgebied is. We zijn een paar jaar geleden naar Iran op vakantie geweest dus dan is een ESTA aanvragen niet meer mogelijk. Amerika en Iran vinden elkaar niet zo aardig… Dus een ingewikkelde online aanvraag, speciale pasfoto’s, $160, 6 weken wachttijd tot het interview en 5 vragen bij een loket in Amsterdam verder, waren we approved!! Gelukkig voor 10 jaar dus dit hoeven we voorlopig niet meer te doen!

Voorbereidingen

Ok, en dan is alles geboekt en moet je wachten tot het zover is! Inentingen hebben we niet nodig of hebben we al. Omdat Port Vila zo afgelegen is moeten we alleen 2 nood-kits meenemen voor Malaria.

Overnachtingen

We hebben al op veel verschillende manieren gereisd en per land verschilt waar je het beste kunt slapen. Soms is dat een hostel omdat het gewoon super goedkoop is en je daar veel mensen ontmoet. Maar soms is dat er niet of komt dat niet uit. In Uganda en Tanzania hebben we steeds met een eigen auto en kampeerspullen gereisd. Naast dat het een heel makkelijke en goedkope manier van verblijf is geeft het ook een extra dimensie als je weet dat de Hippo’s en Hyena’s langs je tent struinen in de nacht!

Maar of dit mogelijk is tijdens deze reis, bleef vooraf onduidelijk. De hotels en resorts op de eilanden zijn erg duur en niet in grote aantallen beschikbaar. We vonden precies 1 camping en verder werd het afgeraden. Soms kun je het vragen bij de dorpshoofden maar de kans dat de hotels je toelaten is natuurlijk klein. En je moet alles bijna zelf meebrengen want het is daar niet echt te koop. We vonden wel kleine tentjes geschikt voor warme omgevingen en hele kleine opblaasbare matjes maar dan nog: wil je het meeslepen als de kans groot is dat je het niet kunt gebruiken?

Minimalistische reizigers

Houd ook nog even in gedachten dat wij minimal travelers zijn. De laatste reizen hebben we beide een gewone rugzak (handbagage formaat) meegenomen en dat bleek steeds genoeg voor 2 maanden. In relatief warme landen heb je niet veel nodig en tussendoor wassen is altijd mogelijk.

We hebben besloten toch de hostels, guesthouses of goedkope hotels te zoeken. Wel nemen we, om kosten te drukken eigen flippers, duikbril en snorkel mee. Voor het snorkelen hoeven we dat niet te huren en ook bij het duiken maakt dat soms verschil in prijs. Maar: wel een grote backpack mee dus 🙁

Ik heb bij het inpakken wel even gekeken of mijn spullen in mijn kleine backpack zouden passen want ik wel echt niet teveel meenemen ‘gewoon omdat het kan’. De foto is van onze reis in Egypte, hierop zie je goed hoe klein onze tasjes zijn 🙂

Minimalistisch reizen door Egypte - Micronesië
Minimalistisch reizen door Egypte

Als je dit leest zijn we al vertrokken: in de volgende blog over een week lees je de eerste indrukken!

Doeg!! Wendy en Timothy

Zou jij deze eilandengroep ook een keer willen bezoeken?

Staat bij jou een bezoek aan Micronesië ook op je bucketlist?

Meer blogs over Micronesië

Yap in Micronesië: duiken met manta rays en de Tweede Wereldoorlog

Van Colonia naar Kolonia: ontdek Pohnpei in Micronesië

Op de hoogte blijven?

Ontvang als eerste de nieuwste blogs. Laat hieronder jouw e-mailadres achter (wij gebruiken jouw e-mailadres niet voor andere doeleinden)

1. Auteur

Gastblogs worden geschreven door bloggers en reizigers. Wil je graag een reisverhaal delen met een grote groep reisliefhebbers, schrijf dan een gastblog. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op!