Vakantie aan het Lago di Como

Vakantie aan het Lago di Como (Comomeer)

27 dec 2020 | Italië
Foto: Vakantie aan het Lago di Como

Terwijl ik deze blog schrijf, regent het pijpenstelen en raast een stormachtige wind rond het huis. In andere jaren leefde ik rond deze periode al uit naar mijn citytrip in het voorjaar. Vaak wist ik zelfs al in welk land ik mijn zomervakantie zou doorbrengen, het liefst een zonnige, warme bestemming. Plannen maken, dagdromen…het zit er dit jaar helaas niet in. Dan maar wegdromen en opwarmen bij herinneringen aan een eerdere reis. Plof met een kop dampende thee en warme deken op de bank; we gaan op reis naar het schitterende Lago di Como oftewel Comomeer.

Mijn mooiste steden in Europa

In een eerdere blog werd aan de gastbloggers van Liefde voor Reizen gevraagd naar hun mooiste Europese stad. Je kunt de blog hier lezen. Ik gaf toen als antwoord dat voor mij de leukste én mooiste steden allemaal gelegen zijn in Italië en Portugal; Lissabon, Madrid, Barcelona, Florence, Siena en Venetië. De laatste 3 steden heb ik bezocht gedurende één zomervakantie in Italië.

Lago di Como
Lago di Como / Comomeer

Eerlijk gezegd was ik van plan om deze blog te wijden aan Toscane en slechts kort stil te staan bij de tussenstops, waaronder het Lago di Como. Terwijl ik echter met de eerste alinea’s bezig was, realiseerde ik mij dat het Lago di Como een eigen blog verdient omdat er zo veel moois te ontdekken is.

We gaan terug naar de nazomer van 2017…

Eerste stop: Kehl am Rhein

Mijn man en ik houden ervan om in de auto te stappen en kilometers te rijden, rijden en nog eens rijden, als 2 criminelen op de vlucht. Zo ging het ook in september 2017. We zouden in onze knalrode Citroën C1 meerdere landen gaan doorkruisen met als eindbestemming Toscane (met een rode auto door Italië, hoe leuk cliché?!).

De lezers die regelmatig door Europa crossen op weg naar landen als Frankrijk en Italië, zullen het vast herkennen; je stopt ergens in Duitsland om te overnachten in een hotelletje langs de snelweg of in elk geval zo dicht mogelijk bij de snelweg. In ons geval werd dat Kehl am Rhein.

Zo zag onze rondreis eruit tijdens de nazomer van 2017, maar liefst 3158 km lang

Je zoekt een uiterst sfeervol en comfortabel hotel in een adembenemend stukje natuur voor zo min mogelijk geld, je bent immers op doorreis. Dat lukt alleen helaas niet altijd (Gòh). We kwamen terecht in een onbemand hotel met postzegelkamertje zonder ventilatiesysteem of raam dat open kon…Er was natuurlijk ook geen stoel te bekennen.

Daar zaten we dan op bed; plakkerig van het zweet terwijl we nog niet eens in Italië waren, met uitzicht op een TV waarop een papiertje was geplakt met de tekst: ‘Defect’.

Een wandeling bij zonsondergang in Kehl am Rhein

Toch dronken we tevreden ons blikje bier uit de meegenomen koeltas en likten we genietend het zout van onze vingers na elke hap Dorito chips. Bier en chips smaakt natuurlijk extra lekker na een lange dag rijden! En nooit gedacht dat de van huis uit meegenomen ventilator (tip!) al op dag 1 zó goed van pas zou komen.

’s Avonds hebben we, eerlijk is eerlijk, wél nog een mooie wandeling gemaakt langs de Rein. Ik bedoel, we verbleven in Kehl am Rhein, dus die Rhein móest gezien worden!

NB: ik zie dat Guesthouse 329 inmiddels een fikse opknapbeurt heeft gehad. Het ziet er nu keurig uit en scoort zelfs een 7.8 op Booking. Mocht je het aandurven…

Tweede stop: Lago di Como

De volgende dag zaten we alweer vroeg in de auto, als goeie Nederlanders met een krentenbol in de hand. Op weg naar onze volgende bestemming Nesso, alwaar mijn tante Ka woont. Nesso is een pittoresk dorpje aan het Lago di Como, oftewel Comomeer.

Onderweg naar Lago di Como
Onderweg naar Lago di Como (Comomeer)

Onze auto vol geladen; van kurkentrekkers, kurken en schaartjes tot spelletjes, vliegers, hand- en theedoeken, afwassponsjes en zelfs afwasmiddel in een bidon fles (tegen het lekken). Niet dat mijn tante Ka van haar logees verlangt om eigen afwasmiddel mee te nemen hoor, maar al deze spullen zouden wij nodig hebben voor onze eindbestemming Podere Lama in Toscane. Maar voordat het zo ver is, hebben we eerst nog de nodige kilometers te gaan.

Nesso

We hebben heerlijke dagen gehad in Nesso, een middeleeuws aandoend dorpje waar te tijd stil lijkt te hebben gestaan.

Het schilderachtige dorpje Nesso

Nesso ligt tussen de bekendere plaatsen Bellagio en Como in. Nesso is bekend geworden om haar Cascata ‘Orrido di Nesso’ (waterval). Twee bergstromen komen samen in het centrum van Nesso. Een oude Romeinse boogbrug verbindt de twee oevers met elkaar.

Cascata (waterval) ‘Orrido di Nesso’

De omgeving van het Comomeer is een toeristische trekpleister, maar gelukkig was het hoogseizoen net voorbij toen wij er waren.

Eenmaal aangekomen in Nesso, trokken we direct onze zwemkleding aan. Klepperend op onze slippertjes volgden we onze lokale gids tante Ka richting een grote beek/waterversnelling in Nesso; Pünt De Nüseé.

Nesso aan Lago di Como - Comomeer
Nesso aan Lago di Como

Italië is natuurlijk een katholiek land, dus onderweg kwamen we meerdere lieflijke mini altaartjes tegen, in muren uitgehouwen.

Fresco/mini altaar in een muur langs de kant van de weg

Door smalle en soms uiterst steile kronkelsteegjes van Nesso, met een brandende zon op onze hoofden en gevoelstemperatuur 40. We moesten wel iets overhebben voor onze verkoelende duik. Tja, het was niet heel vreemd dat zo’n beetje alle inwoners van Nesso hetzelfde plan hadden op deze hete zondagmiddag.

Dan maar puffend en zwetend verder lopen, tot slot een steile afdaling door wild struikgewas, mij met bezwete glibberige vingers vastgrijpend aan takken met doornen. En toen…een mini waterval met poel mét uitzicht op Comomeer en bovenal: helemaal voor onszelf. Dit paradijsje heet ‘Cascata del Budanchen’.

Steenkoud maar daardoor heerlijk verfrissend bergwater

Het water van de poel klotst over de rand van de rotsen het dal in (net een infinity pool), waar het meanderend verder stroomt in de vorm van diverse stroomversnellinkjes. Eerst 1 teen, hele voet, kuiten, rillen, klappertanden, bevriezen, kramp, maar dapper alsmaar dieper en dieper. Tot…ik uitgleed over de gladde rotspartij op de bodem en kopje onder ging😉

Uitzicht vanuit de poel bij ‘Cascata del Budanchen’ op Lago di Como

We lieten ons opdrogen door de zon en zijn gebleven tot de laatste zonnestraal achter de bergen was verdwenen. Ik voelde mij als een kind zo blij. Het was een dag met een gouden randje.

Siciliaanse olijfolie, vino bianco en tiramisu

In de avonden bereidde mijn tante Ka de meest verrukkelijke Italiaanse gerechten voor ons, want zij is inmiddels meer Italiaanse dan Nederlandse. Ook mijn neef Lucas trok zijn voormalige horeca ‘skills’ uit de kast als sommelier (lees: onze glazen wijn werden al bijgevuld als ze nog halfvol waren) en chef barbecue. Gegrilde paprika met ansjovispasta, een kilo verse gamba’s, inktvis, hele zeebaarzen en dat alles met Siciliaanse olijfolie, vers limoensap en natuurlijk veel, HEEL veel vino bianco.

Verse gamba’s op de barbecue, om je vingers bij af te likken - comomeer
Verse gamba’s op de barbecue, om je vingers bij af te likken
Olijfolie uit Sicilië en partjes limoen bij verse vis. Ik garandeer je: zout en peper zul je niet missen!

Ik heb tijdens mijn verblijf ook een workshop tiramisu van tante Ka gehad en was altijd stellig van mening dat je niet moet knoeien met het authentieke recept, maar meng wat kokospoeder door het mascarponebeslag en laat je verrassen.

Tiramisu met kokos; de authentieke tiramisu in een modern jasje

En wat dacht je van tagliatelle met sardientjes en geraspte kuit? ‘La dolce vita’, gewoon bij mijn tante thuis, maar zó kenmerkend voor heel Italië.

Ik raad iedereen aan om een kookworkshop te volgen als je in een land bent. Je voelt je direct inwoner in plaats van toerist én daarna mag je ook nog eens al het lekkers oppeuzelen. Buon appetito.

Un caffé, per favore!

Veel Italianen beginnen hun dag met een espresso (spreek uit als caffè, tenzij je een grote kop koffie wilt, dan moet je een ‘americano’ bestellen). Bij voorkeur wordt deze espresso nog vóór het ontbijt gedronken in een barretje die je op bijna elke straathoek wel vindt.

Het ontbijt bestaat doorgaans uit een croissant, brioche of andere zoetigheid, waarna snel nóg een espresso achterover wordt geslagen voordat het tijd is om naar werk te gaan. Gelukkig bevat een kopje espresso niet meer dan 1 slok…

Een caffè met croissant in de zon om de dag mee te beginnen (en hoewel de poster anders doet vermoeden voor kenners van de Franse taal, is dit toch echt een Italiaans barretje)

Goed voorbeeld doet goed volgen, dus mijn man en ik hebben ook de nodige kopjes ‘caffè’ weggetikt (niet dat mijn man hiervoor Italië nodig heeft. Hij kan zo George Clooney vervangen in de reclame).

Torno

Rond het Comomeer stikt het van de gezellige dorpjes en stadjes. Als je geen zin hebt in rondscheurende Italianen die je in haarspeldbochten rond het meer inhalen in hun Fiat 500, kun je je per veerboot over het water laten vervoeren. Wel zo relaxt, deze watertaxi. Voor ons was het nabijgelegen Torno ideaal als veerboot opstappunt.

Opstappunt in Torno vanwaar de veerboten vertrekken

En als je toch in Torno bent, bestel dan zeker een van de heerlijke tapasplankjes bij Bar Italia Tornoallariva, tevens een fijn adresje als je een B&B zoekt.

Een tapasplankje bij Bar Italia Tornoallariva
Het knusse haventje van Torno

Vanaf de veerboot kun je goed alle schitterende villa’s rond het meer bewonderen en wegdromen bij het idee dat je wellicht ooit in een verre toekomst, zelf trotse eigenaar bent van een dergelijke villa (yeah, dream on Liselotte).

Rond Lago di Como zie je de ene villa na de andere
Lago di Como vanaf de veerboot

Bellagio

Een plaats die zeker niet mag ontbreken tijdens jouw vakantie rond Lago di Como, is het romantische stadje Bellagio. Vanuit Torno is het een ritje van niks met de veerboot.

Uitzicht op het stadje Bellagio vanaf het water

In het centrum van Bellagio vermaak je je zonder moeite een hele dag. Je vindt er ook erg smaakvolle boetiekjes.

Het stadje Bellagio aan Lago di Como

Trattoria Baita Belvedere

Rond het Lago di Como zijn vele adembenemende uitzichtpunten te vinden, zo ook als je bij Bellagio naar boven rijdt. Parkeer je auto bij Trattoria Baita Belvedere. Vanaf hier heb je een panoramisch uitzicht over Lago di Como.

Uitzicht vanaf Bellagio over een mistig maar niet minder mooi Lago di Como - Comomeer
Uitzicht vanaf Bellagio over een mistig maar niet minder mooi Lago di Como

Tussen de middag nemen de Italianen uitgebreid de tijd voor hun lunch, dus wie zijn wij om die traditie te breken? Kom maar weer op met wijn en tapas (diverse soorten Italiaanse kaas en worst). Ook voor een toetje is natuurlijk altijd plaats; ‘lamponi’ oftewel frambozen, met room. Vers uit de boerderijtuin van familie van de eigenaar van Trattoria Baita Belvedere.

Lunch met uitzicht bij Trattoria Baita Belvedere

Na de lunch reden we bovenlangs terug naar Nesso, waarbij we langs meerdere hoogvlaktes en wandelgebieden kwamen. Die kans hebben we niet laten schieten, aangezien we wel wat beweging konden gebruiken na onze lunch.

Villa Carlotta

Houd je van botanische tuinen, bezoek dan Villa Carlotta in Tremezzina.

Kom volledig tot rust tussen de rozen en citrus tunnels (Citrus wat? Precies!).

Citrus tunnels in Villa Carlotta (bron: Villa Carlotta)
Wilde rozenpracht in Villa Carlotta
Wilde rozenpracht in Villa Carlotta (bron: Villa Carlotta)

Niet alleen de tuin is trouwens indrukwekkend, maar natuurlijk ook de villa zelf én locatie. Een rustoord in een toeristisch gebied.

Villa Carlotta aan Lago di Como - Comomeer
Villa Carlotta aan Lago di Como

Como

Tijdens je vakantie aan het Comomeer, kan een bezoek aan de stad Como natuurlijk niet ontbreken.

Uitzicht op de stad Como - Comomeer
Uitzicht op de stad Como

Kleurrijke winkels, sjieke boetieks, ijssalons, terrasjes in overvloed, cultuur, architectuur…Como heeft het allemaal.

Sfeervol aangeklede etalages in de stad Como
Een vakantie in Italië zonder een ijsje te hebben gegeten is geen vakantie

Vanuit Como ben je in 45 minuten in Lecco, na Como de tweede grootste stad aan Lago di Como. Wat Lecco een extra bijzonder tintje geeft als stad, is dat het is omgeven door drie bergen; Resegone, Monte Barro en San Martino.

Lecco, na Como de 2e grootste stad aan het Comomeer

Milaan

Last but not least…binnen een uur rijden vanaf Como sta je in ‘Città Metropolitana di Milano’ oftewel ‘Metropolitane stad Milaan’.

Metropolitane stad Milaan
Zie jij jezelf al zitten aan het Lago di Como…?
Zie jij jezelf al zitten aan het Lago di Como…? / Comomeer

Hopelijk heb ik je enthousiast gemaakt om met eigen ogen Lago di Como te gaan bekijken zodra we weer (veilig en verantwoord) kunnen reizen.

Staat een vakantie bij het Comomeer in Italië op jouw lijstje?

Deze leuke blog over het Comomeer is geschreven door Liselotte

Misschien vind je dit ook leuk

De mooiste plekken in en rondom Toscane

Liefde voor Italië: virtuele reis door Italië

Pompeii: prachtige natuur, rijke cultuur en de beste pizza!

1. Redactie van Liefde voor Reizen

Auteur

Gastblogs worden geschreven door bloggers en reizigers. Wil je graag een reisverhaal delen met een grote groep reisliefhebbers, schrijf dan een gastblog. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op!